För ett par år sedan samlades delstaten Sachsens transportminister Martin Dulig och de transportpolitiska talesmännen för koalitionsfraktionerna om att undersöka flera järnvägsrutter från en första bedömning av 22 sachsiska järnvägsrutter som potentiellt skulle kunna aktiveras utan omständliga byråkratiska processer. Nu är undersökningarna klara, meddelar tyska delstaten Sachsens transportministerium,
De fördjupade utredningarna var nödvändiga bland annat för att skapa förutsättningar för stödberättigande federal finansiering, till exempel inom ramen för lagen om kommunal transportfinansiering (GVFG).
Flera konkreta beslut
Ett planeringskontrakt för återaktivering av sträckan Döbeln – Meißen för lokal järnvägstransport slöts mellan SMWA och Nossen-Riesaer Eisenbahn-Compagnie GmbH (NRE) sommaren 2021, som för närvarande anpassas till de nuvarande ramvillkoren. Järnvägsinfrastrukturoperatören NRE kommer nu att ge en expert i uppdrag att tillhandahålla relevanta planeringstjänster.
Eftersom rutten är i ett dåligt skick av bevarande och en del förberedande arbeten fortfarande behöver göras för den kommande återaktiveringen, har en investering i tidigt underhåll på sträckan Nossen - Meißen redan avtalats med järnvägsinfrastrukturoperatören NRE för att säkerställa järnvägstillgång till den strategiskt viktiga tankanläggningen i Rhäsa.
Cirka 1,7 miljoner euro
Utöver federal finansiering och NRE:s eget bidrag, stöder delstaten Sachsen denna åtgärd med cirka 1,7 miljoner euro. Dessa byggåtgärder är planerade att vara klara 2024 och borde ha genomförts ändå när återaktiveringen egentligen var planerad.
De ytterligare potentiella analyser som beställts av det sachsiska transportministeriet för sträckorna Marienberg - Pockau-Lengefeld, Beucha - Brandis - Trebsen, Ebersbach - Löbau och Niedercunnersdorf - Oberoderwitz (Herrnhuter Bahn), inklusive de grova kostnadsberäkningarna för infrastrukturen och en uppskattning av de driftskostnader som uppkommit under driften har slutförts och utvärderats redan.
För linjerna Löbau – Ebersbach och Niedercunnersdorf – Oberoderwitz (Herrnhuter Bahn), även i kombination av båda sträckorna, finns det ingen tillräcklig passagerarpotential i förhållande till de nödvändiga investeringskostnaderna. Dessutom visar rapporten på ett extremt stort behov av subventioner för senare drift.
Källa: Delstaten Sachsens Transportministerium