Banbrytande teknik öppnar vägen för gröna alternativ i nordamerikansk järnvägstrafik, Alstom har framgångsrikt avslutat demonstrationen av Nordamerikas första vätgasdrivna tåg som nu är redo för kommersiell service.
Under projektet som ägde rum i slutet av september 2023 har Alstoms Coradia iLint vätgasdrivna tåg transporterat över 10 000 passagerare över 10 660 kilometer i Québec, Kanada.
Första vätgaståg för passagerare
Genom att använda grön vätgas som bränsle har tåget bidragit till att spara cirka 8 400 liter diesel och förhindrat utsläpp av 22 ton koldioxid.
Resultaten från detta pilotprojekt kommer att användas av Alstom och dess partners för att planera nästa steg i etableringen av ett säkert och effektivt vätgasekosystem för transporter i Nordamerika.
Tagit ledningen
- Den här sommaren har vi visat att vätgaståg kan vara ett attraktivt, säkert och livskraftigt alternativ till diesel på icke-elektrifierade järnvägslinjer, och vi kan göra det här i Nordamerika. Alstom har tagit ledningen i att stödja järnvägsoperatörer och myndigheter i deras miljöomställning, tack vare vår enastående portfölj av gröna lösningar och vår förmåga att samla de bästa aktörerna i branschen, förklarar Michael Keroullé, President of Alstom in the Americas.
För närvarande är endast 1 procent av Nordamerikas järnvägsnät elektrifierat, vilket gör vätgasteknik till en nyckelfaktor när det gäller att dekarbonisera verksamheten.
Vätgasdriven mobilitet
Alstom har rapporterat att dess demonstration har lett till följande viktiga insikter:
• Vätgasdrivna tåg är säkra och pålitliga om det finns ett robust vätgasekosystem för bränsleförsörjning
• Vätgasdriven mobilitet kräver ett smidigt och pålitligt system för produktion och distribution av vätgas
• För att låsa upp fördelarna med vätgasdrivna tåg måste beslutsfattare i Nordamerika anpassa föråldrade regleringsstandarder
• När ekosystemet mognar kommer nya arbetstillfällen att skapas som kräver nya färdigheter
Alstom analyserar resultaten från demonstrationsprojektet i samarbete med Hydrogen Research Institute vid Université du Québec à Trois-Rivières.
En slutrapport kommer att publiceras för myndigheter i början av 2024.
Demonstrationsprojektet utfördes i samarbete med Train de Charlevoix/Réseau Charlevoix, Harnois Énergies, HTEC och Accelera av Cummins. Projektet godkändes och stöddes också av regeringen i Québec.
Källa: Alstom