Österrikes federala järnvägar, ÖBB, har placerat en beställning på 16 nya elektriskt drivna Cityjet-batteritåg för utökning av sina närtågsflottor. Från och med 2028 kommer dessa tåg att trafikera längs Kamptalbanan i regionen Niederösterreich.
En ramöverenskommelse med tågtillverkaren Stadler möjliggör beställningar av upp till 120 batteridrivna tåg till ett totalt värde av 1,3 miljarder euro. Den första beställningen, som nu har lagts, uppgår till nästan 194 miljoner euro.
Kan köras på alla sträckor
- De nya batteridrivna tågen är en milstolpe mot varje form av nedläggning av regional tågtrafik. Som namnet antyder kan tågen köras på batterier på sträckor som inte är elektrifierade.
Detta gör det möjligt att eliminera dieseldrivna tåg på dessa sträckor. Utrustningen på tågen uppfyller moderna standarder och lämnar inget att önska, från eluttag vid sittplatserna till klimatanläggning, understryker ÖBB:s VD Andreas Matthä.
Uppfyller klimatmålen
- Vi är glada över att nu även föra den batteridrivna versionen av vår bästsäljare FLIRT från Stadler till Österrike. För att uppfylla klimatmålen har Stadler investerat i gröna drivmedelslösningar. Med detta avtal har Stadler redan sålt över 150 fordon med alternativa drivmedel i sju länder och bekräftar än en gång sin ledande position när det gäller resurssnåla drivmedel. Vi ser fram emot att tillsammans med ÖBB få driva järnvägstrafiken i Österrike, säger Christian Diewald, VD för Stadler Austria GmbH.
Sparar upp till 1,7 miljoner liter diesel per år
Användningen av de batteridrivna tågen kommer att spara upp till 1,7 miljoner liter diesel per år, vilket motsvarar cirka 4 250 ton koldioxid. För jämförelse, detta är årsförbrukningen av koldioxid för cirka 600 österrikare. Samtidigt kommer resenärer i Niederösterreich att dra nytta av kortare restider tack vare tågens snabbare acceleration.
Med de senaste funktionerna ombord
De nya Cityjet-batteritågen, som kommer att byggas vid Stadlers anläggning i Bussnang, är trevagnståg på cirka 63 meter vardera och kan nå en topphastighet av 160 km/h.
Med cirka 160 sittplatser per tåg erbjuder de nya tågen ökad kapacitet, särskilt för de hårt trafikerade tågen under rusningstid.
Hänsyn har även tagits till tillgänglighet: två rullstolsplatser med följeslagarplatser och en rullstolsvänlig toalett garanterar en bekväm resa för personer med nedsatt rörlighet. De nivåanpassade och rullstolsvänliga ingångarna förenklar även ombord- och avstigningen för cyklister.
Cyklistvänligt
Cyklister har nu också tillgång till fler parkeringsplatser eftersom tågen har plats för upp till tolv cyklar eller upp till åtta barnvagnar.
Särskilt viktigt för pendlare är att tågen är utrustade med Wi-Fi-uttag vid sittplatserna och fällbara bord vid radplatserna. De mångsidiga utrymmena är flexibelt användbara och möjliggör transport av större bagage.
Utrustningen för de batteridrivna tågen i korthet:
Nivåanpassade och rullstolsvänliga ingångar
Klimatanläggning
Justerbara ergonomiska komfortsäten med gott om benutrymme
Eluttag (Schuko och USB C) vid sittplatserna
Bord för ansikte mot ansikte-sittgrupper
Fällbara bord med plats för surfplattor/smartphones och fotstöd vid radplatser
Platser för barnvagnar vid varje ingångs område (utom rullstolsvagnar för personer med begränsad rörlighet)
Platser för upp till tolv cyklar
2 rullstolsplatser
Informationsskärmar med moderna passagerarinformationssystem
Tillräckligt med bagageutrymme
1 rullstolsvänlig toalett med skötutrymme
Hållplatsknappar för att signalera när tåget ska stanna
Pressmeddelande från ÖBB