I en snabbrörlig värld finns det många bollar att springa på. Men hur säkerställs att så många bollar som möjligt träffar rätt. På Järnvägsbranschens samverkansforums, JBS, strategidag lades grundstenarna för en vision för järnvägsbranschen i en värld där stora megatrender förändrar spelplanen i realtid.
Självfallet kräver dagens höga förändringstakt ett agilt förhållningssätt. Samtidigt måste aktörerna ha ett mer långsiktigt roder att hålla sig i. Logiken i järnvägssystemet är långsiktig systematisk planering av stora flöden av gods, pendlare och resande. Det gäller då för vår bransch att nå upp till krav på en stabil och långsiktigt hållbar leverans som också klarar anpassningen till snabba förändringar. Under hösten rullar visionsarbetet på i högt tempo med stöd av Kairos Future och förhoppningsvis kan Tågföretagen presentera en inriktning på Järnvägsdagen den 29 november. Årets stora branschdag blir därmed extra intressant med fokus på både här och nu och hur vi genomför de stora framtidsinvesteringarna i vårt järnvägssystem.
På JNB-dagen som årligen anordnas av Trafikverket var fokus på tågplan 2025. Ett betungande besked är de ökande banavgifterna för godstrafiken som höjs med nästan 40 procent från 2024. Naturligtvis kommer detta få stora konsekvenser för prisbilden för transport av gods på järnväg.
Remissförfarandet för EU-kommissionens förslag till ny kapacitetsförordning som presenterades i somras har nu avslutats. Tågföretagen bedömer att en modell med högre grad av förplanerade tåglägen kan komma att påverka förutsättningarna för järnvägsmarknaden och oönskade effekter kan uppstå på den avreglerade svenska marknaden. Till följd av regleringen kommer Sverige stimuleras till att ta en mer konkret ställning till vad järnvägens roll i transportsystemet ska vara i framtiden. Tågföretagen anser därför att en nationell tågstrategi bör utvecklas parallellt med implementeringen av ramverket.
Källa: Tågföretagen