Den växande gröna omställningen i Finland innebär också ett ökat tryck på reparationer och underhåll av landets väg- och järnvägsnät.
De flesta gröna omställningsinvesteringar genomförs på landets västkust, vilket ändrar fokus på Finlands infrastruktur och ökar behovet av trafikförbindelser som korsar landskapet, en påminnelse till både industrin och näringslivet.
Cirka 90 procent enkelspåriga sträckor
Enligt en rapport utgiven av företagsorganisationer och utarbetad av forskningsinstitutet Destia samt Correct Consulting, har det nuvarande väg- och järnvägsnätet en betydande reparationsbörda i förhållande till de kommande årens investeringar.
Dessutom framhåller rapporten vikten av att ta hänsyn till industriinvesteringar vid planering, byggande och underhåll av vägar och järnvägar.
En utmaning är att 90 procent av Finlands järnvägsnät är enkelspårigt, och för att stödja godstrafiken och säkerställa försörjningstrygghet betonas behovet av dubbelspårning av järnvägar.
Hantering av reparationsskuld
Det totala värdet av planerade industriinvesteringar i Finland, där en stor del är avsedd för grön omställning, är cirka 150 miljarder euro. Kustregionen, särskilt Österbotten, ligger i framkant av dessa gröna omställningsprojekt.
Sammanfattningsvis är det nödvändigt att möta utmaningarna i infrastruktursektorn för att stödja den pågående gröna omställningen i Finland och säkerställa en hållbar framtid för landets transportnät.
Källa: Destia/Yle Uutiset