Sedan sommaren 2023 har den framtida INOUI TGV (rullande materiel i 5:e generationen, känd som TGV M) genomgått tester på det franska nationella järnvägsnätet. Denna kampanj, som intensifieras med ankomsten av ett nytt testtåg, kommer att pågå till slutet av 2023, innan acceptanstestfasen 2024.
TGV M, den framtida INOUI TGV från Alstoms Avelia Horizon-sortiment, går in i en ny testfas. Beställd av SNCF Voyageurs för 115 tågsätt till en kostnad av cirka 3,5 miljarder euro, representerar den den femte generationen av TGV-tåg och förverkligandet av ett historiskt industriellt och innovationsprojekt mellan SNCF Voyageurs och den franska designern och tillverkaren Alstom. Den kommer att rullas ut över tio år, med start 2025, och de första tågen kommer att trafikera linjen Paris-Lyon-Marseille.
Testades för extrema temperaturer
I mars 2023 reste den framtida INOUI-högfartståget till Wien för klimattester. Dessa tester möjliggjorde att det framtida tåget testades vid extrema temperaturer (mellan -20°C och +40°C). De är avgörande i dagens klimatförändringssammanhang, eftersom de kommer att göra det möjligt att bedöma energieffektiviteten för den framtida INOUI TGV. Tågets motståndskraft mot klimatbetingelser kommer aktivt att bidra till att minska energiförbrukningen för den framtida INOUI TGV med 20 procent.
Från och med juni 2023 har förvalideringstesterna flyttat till det franska nationella järnvägsnätet (Réseau Ferré National). De kommer att pågå fram till december 2023 och innebär att man testar och vid behov justerar tågets funktion, med tåg som rör sig upp till 320 km/h.
Två tåg används för detta ändamål:
Det första tåget har varit i drift sedan juni 2023 och har möjliggjort bedömning och godkännande av tågets växling, energiinsamling via strömavtagare, dragkraft och bromsfunktioner. Detta tåg körde för första gången i kommersiell hastighet på 320 km/h den 14 september 2023 kl 15:47. I oktober 2023 kommer förvalideringstesterna att påskyndas med de första körningarna av ett andra tåg. Detta kommer att möjliggöra validering av all tågets säkerhetsutrustning.
Det nya testtåget är klätt med två specialdesignade dekorer (vid varje ände av tåget), utformade av SNCF Voyageurs och Alstoms personal, och kommer att vara synligt på höghastighetslinjen Sud Europe Atlantique fram till mitten av november.
Upp till 30 tekniker och ingenjörer
Under hela denna period kommer mellan 25 och 30 tekniker och ingenjörer att ingå i tågtestteamet: experter från SNCF Voyageurs Rolling Stock Engineering och Alstom-team, förare, och så vidare.
Från januari till juli 2024 kommer antagningstester att utföras, som består av att testa tågsättets funktion genom att återskapa de konfigurationer och sammanhang som det kan möta under tågets verkliga liv (enhet, flera enheter, degraderade lägen, väderförhållanden, specifika punkter på nätverket, och så vidare). De kommer att utföras av ett auktoriserat organ på det franska nationella järnvägsnätet, med trafik upp till 320 km/h. Antagningstesterna kommer att användas för att erhålla marknadsgodkännandet som utfärdas av ERA (den europeiska järnvägsbyrån).
Källa: Alstom