Efter önskemål från industrin i det tidigare Østfold-området är det nu möjligt att återigen använda den östra bansträckan (Østfoldbanen Østre linje) för transporter av timmer och gods, om den västra sträckan (Østfoldbanen) är stängd.
För att möjliggöra detta har en rad förbättringar genomförts på den östra sträckan, inklusive stärkning av broar och ersättning av äldre spår.
Normalt sett går godstrafiken genom regionen längs den västra sträckan (Østfoldbanen) via Fredrikstad, och så kommer det fortsätta att vara. Spåren genom Østfold används endast i särskilda omledningssituationer.
Betyder mycket
Det innebär att när den västra sträckan är stängd under en längre tid, som vid sommarunderhållsarbeten, kan Østre linje användas – under förutsättning att lokomotiven är utrustade med ETCS. Notera dock att Østre linje på Østfoldbanen har en något äldre ERTMS-version än den som för närvarande används på den norra delen av Nordlandsbanen, Gjøvikbanen norr om Roa och Ofotbanen.
- Det här betyder mycket för oss. Vi får en godståg per dag med timmerlast. Det sparar cirka 20 lastbilar på vägen, är en bra och miljövänlig lösning samt sparar oss pengar. Det är viktigt att vi har den här möjligheten även när väststräckan är stängd, säger Tone Horvei Bredal, kommunikationsdirektör vid Bioraffineriet Borregaard i Sarpsborg.
En win-win-win-situation
Industriföretaget i Sarpsborg är nöjda med lösningen, och pappersföretaget Norske Skog i Halden är inte mindre nöjda: - Det är en win-win-win-situation, säger Carsten Dybevig, direktör för kommunikation och allmänna frågor vid Norske Skog.
Han fortsätter: - Mellan 60 och 70 procent av det timmer vi får transporteras med tåg. Det sparar 15 000 lastbilar från vägen varje år. Nu behöver vi inte längre skicka godståg från Kongsvinger via Sverige när väststräckan är stängd. Det sparar oss pengar när vi kan använda den östra sträckan.
Källa: Bane NOR