Škoda-gruppen meddelade nyligen att de har avslutat en affär med Uzbekistans järnvägar, O'zbekiston temir yo'llari, för leverans av 30 elektriska tåg värda 320 miljoner euro.
Denna överenskommelse är den största beställningen någonsin tilldelad ett tjeckiskt företag i Uzbekistan och är ett bevis på tjeckiska och EU-företags betydelse i Uzbekistan och Centralasien.
Uzbekistans premiärminister Abdulla Aripov deltog i kontraktssigneringen på Škoda-gruppens huvudkontor i Plzeň tillsammans med Uzbekistans transportminister Ilkhom Makhkamov och hans tjeckiska kollega Martin Kupka.
Elektriska bredspårståg
Škoda kommer att leverera sina elektriska bredspårståg till Uzbekistans järnvägar, vilka redan produceras för järnvägsoperatörer i Lettland och Estland. Produktionen kommer att påbörjas under det kommande året, och projektet finansieras av tjeckiska banker med stöd från exportförsäkringsbyrån EGAP.
- Det faktum att vi har valts som tågleverantör till Uzbekistan är inte bara ett bevis på våra fordon av hög kvalitet, utan också en viktig steg för att stärka internationella partnerskap. Detta kontrakt bekräftar den viktiga roll vi spelar i att forma framtidens internationella järnvägstrafik, och vi kommer att inleda ett strategiskt samarbete med Uzbekistans järnvägar. Tågen för Uzbekistan kommer att bestå av fyra vagnar och ha en breddspår (1520 mm). Huvuddelen av produktionen kommer att äga rum i vår produktionsanläggning i Ostrava, och en del av monteringen av fordonen kommer att utföras i Uzbekistan, säger Zdeněk Sváta, regionchef för Central- och Östeuropa i Škoda-gruppen.
- Med dessa toppmoderna tåg är vi på väg att revolutionera våra järnvägar och förbättra hela passagerarupplevelsen. Detta samarbete är bara början på ett lovande partnerskap. Vi ser det stora potentialen för Škoda i Uzbekistan, säger Abdulla Aripov, premiärminister i Republiken Uzbekistan.
- Lobbyarbetet för tjeckiska företag är en integrerad del av vår ekonomiska diplomati. Jag är glad att vår resa till Uzbekistan har bidragit till att slutföra detta avtal som är viktigt för hela den tjeckiska industrin. Utvecklingen av förbindelserna med Uzbekistan öppnar dörren för andra tjeckiska företag, inte bara inom transportsektorn, till detta land, avslutar Martin Kupka, transportminister i Tjeckiska republiken.
Pålitliga fordon för modern mobilitet
Škodas moderna elektriska tåg erbjuder god prestanda, pålitlighet och energieffektivitet. Tågen från Uzbekistans järnvägar kommer att bestå av fyra vagnar med bredspår, utrustade med ergonomiska säten och ett fullt luftkonditionerat interiör. Passagerarna kommer att kunna använda Wi-Fi ombord, och ett avancerat externt och internt kamerasytem kommer att öka säkerheten.
Tågen kommer även att vara delvis låggolvståg, vilket gör dem fullt tillgängliga för alla passagerare. Produktionen av tågen för Uzbekistan kommer att utföras vid Škoda-gruppens produktionsanläggning i Ostrava, som har stor erfarenhet av tillverkning av tåg för bredspårslinjer. För närvarande tillverkas redan tåg för Lettland och Estland där.
Betydande investeringar i järnvägsinfrastruktur
Järnvägsnätet i regionen är en viktig del av den transkaspiska internationella transportrouten, som är nära kopplad till det utvidgade transeuropeiska transportnätet. Den så kallade Central Corridor är den sista återstående transportvägen mellan Fjärran Östern och Europeiska unionen.
Global Gateway-strategin fokuserar på att stabilisera och stärka transportkapaciteten för Central Corridor. EU-Centralasien-toppmötet som hölls i Samarkand i november 2022 fokuserade på att stärka hållbara transportförbindelser mellan EU och Centralasien. Föreslagna åtgärder inkluderar betydande investeringar i järnvägsinfrastruktur, rullande material, hamnanläggningar och sjöfart på Kaspiska havet.
Källa: Skoda