Historiskt moment: Snabbspårvagnslinje 15 startade passagerartrafiken mellan Helsingfors och Esbo

Den nya snabbspårvägen byggdes i form av en så kallad alliansmodell. Det innebar att städerna Helsingfors och Esbo, i egenskap av beställarorganisation, sammanslogs med planerare och entreprenörer till en enda organisation. Som planerare av Spårjokern fungerade en grupp som bildades av Ramboll Finland, Sitowise och Swecon, och som entreprenör en annan grupp som bildades av YIT och NRC Group Finland. Alliansens parter planerade och byggde spårvägen tillsammans och delade på alla projektets risker och nyttor. Foto: Esbo Stad

Öppnandet av Helsingforsregionens allra första snabbspårvagnslinje, tidigare känd som Spår-Jokern, markerar en ny trafikförbindelse mellan Helsingfors och Kägeludden i Esbo.

Införandet av denna linje representerar en ny typ av kollektivtrafik i regionen. Trots att Helsingfors har haft spårvagnar under en lång tid, erbjuder snabbspårvagnen många nya och spännande möjligheter för resenärer.

 Kartan visar hållplatserna för spårväg 15 och var du kan byta till metro och tåg.

Karta: Esbo Stad

Tredje staden

Resan sträcker sig över cirka 25 kilometer från Kägeludden i staden Esbo till Helsingfors och tar lite mer än en timme från ände till ände.

Med detta blir Esbo den tredje staden i Finland att ha spårvagnar, i sällskap med Helsingfors och Tammerfors. Historiskt sett har spårvagnstrafik även funnits i Åbo (fram till 1972) och Viborg (fram till 1957).

Smidig och bekväm resa

Enligt de passagerare som har åkt med snabbspårvagnen längs Linje 15, går resan snabbt men mjukt.

- Det går jämnt och snabbt, sade en passagerare till nyhetssajten Yle Uutiset.

Spårvagnen rör sig på sin egen bana under större delen av resan, vilket möjliggör snabb förflyttning.

- Överraskande tyst och bekvämt att resa, sade Mikko Kähkönen från staden Esbo.

Källa: Yle Uutiset