Brittiska höghastighetsprojektet HS2 anklagas för massivt bedrägeri 

HS2 är den mest betydande järnvägsinvesteringen som någonsin gjorts i norra England och HS2 är också Europas största infrastrukturprojekt. Enbart under den första fasen av HS2, mellan London och West Midlands, kommer man att bygga fyra helt nya stationer – var och en ett megaprojekt som skapar tusentals nya jobb. Bland annat byggs 160 kilometer tunnel för höghastighetståg – konstruerad i fem separata tunneldrev längs rutten London till West Midlands på ett antal olika platser plus 180 kilometer av viadukter och broar. Foto: HS2

HS2-projektet har anklagats för bedrägeri. Anklagelserna handlar också om "skandalösa förvaltningsfel", medan kostnaderna skenar och regeringen drar ner på finansieringen.

- Ursprungligen avsett att koppla samman stora delar av landet har linjen nu reducerats till inte mycket mer än en pendel mellan västra London och Birmingham, säger kritikerna. Nu har tidningen The Sunday Times i Storbritannien publicerat en omfattande rapport där man hävdar att visselblåsare, oroade över situationen, tyst köptes av och erbjöds generösa avgångsvillkor.

Högre kostnader

Under helgen har påstådda försök till mörkläggning på HS2 blivit offentliga i en omfattande tidningsundersökning. The Sunday Times i Storbritannien har publicerat påståenden från visselblåsare som säger att det brittiska parlamentet hölls ovetande om de verkliga kostnaderna för HS2. De hävdar att valda ledamöter inte var medvetna om de faktiska (högre) kostnaderna när de röstade om lagstiftning som rörde projektet. En av de upprörda insiderna gick så långt som att kalla affären för ett "bedrägeri mot det brittiska folket".

Visselblåsarna från HS2 Ltd, företaget som övervakar höghastighetsjärnvägsprojektet, påstår att högre ledning organiserade ansträngningar för att förminska de faktiska kostnaderna för HS2. Dessa insidare hävdar att de instruerades att vilseleda om den ekonomiska situationen för att säkra fortsatt finansiering på flera miljarder pund.

Förnekar

HS2 förnekar bestämt allt felaktigt beteende. I en intervju med brittiska radiomedier sa den respekterade resejournalisten Simon Calder att han var förvånad över att läsa att visselblåsare rutinmässigt avskedades istället för att deras oro behandlades.

Han noterade också att avslöjandet i Sunday Times tidningen citerade tjänstemän på HS2-företaget som förtvivlade över nya sätt att hålla projektets kostnader nere. När priserna steg tilläts högt rankade tjänstemän enligt uppgift att ta till extrema åtgärder, inklusive dokumentförstörelse och avskedande av anställda med avvikande röster, för att skydda projektet från att kollapsa under bördan av dess ekonomiska påfrestningar.

Dessa uppgifter i Sunday Times förväntas utveckla sig till en omfattande skandal. Den hotar att skada den brittiska regeringens trovärdighet och väcker påträngande frågor om förvaltningen av offentliga medel. Allvaret i dessa anklagelser har utlöst en intern granskning av HS2:s dedikerade bedrägerienhet, som har i uppdrag att granska påståenden om avsiktlig döljning av projektets faktiska kostnader. Som svar förnekar HS2 bestämt felaktigt beteende och hävdar sitt åtagande för öppenhet och ansvarsskyldighet.

Källa: Sunday Times