Motala blir nytt center för nordiskt tågunderhåll. Utbyggnaden av Motalaverkstaden inleder en ny era inom tågunderhåll i Sverige där flera funktioner samlas under ett tak. Den toppmoderna anläggningen har nu en utökad boggi-lina, vilket etablerar Motala som det nordiska kompetenscentret för vagnunderhåll
Verkstaden har utökats med en imponerande yta på 500 kvadratmeter, och denna expansion har medfört en rad betydande fördelar. Bland dessa märks förbättrad kapacitet för vagnunderhåll och fullt utrustning för hantering av hjuluppsättningar samt möjligheten att utföra hjulbyten - en form av underhåll som tidigare inte kunde genomföras i Motala. Dessa förändringar resulterar i snabbare och mer kostnadseffektiv service, samtidigt som de minskar miljöpåverkan genom att minska transportbehoven. För närvarande pågår moderniseringen av norska tåg (MLU72) fram till årsskiftet. Framöver planeras mer omfattande underhåll, inklusive revideringar av pendeltåg och Traxx-lok. Alstom sätter sitt fokus på att kunna hantera en mångfald av boggier i Motala.
"Det här är inte bara en utvidgning i termer av utrymme; det är en betydande uppgradering av våra möjligheter. Genom att samla både lokomotiv- och vagnunderhåll under ett och samma tak eliminerar vi behovet av att skicka komponenter över gränserna. Allt vi behöver finns här i Motala, strategiskt beläget mellan stora kundregioner som Göteborg, Skåne, Stockholm, Köpenhamn och Oslo", säger Henrik Oreman, ny platschef för Motalaverkstaden.