Roslagsbanans nya X15p tåg rullar mot framtiden

X15p är Roslagsbanans nya energisnåla tåg. Foto: SL

I början av november sattes Roslagsbanans nya tåg i rullning. Totalt kommer tjugotvå nya moderna tåg av modell X15p att sättas i trafik tillsammans med de befintliga tågen, med start från hösten 2023. 

De här nya tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och är utrustade med luftkonditionering. Till skillnad från de gamla tågen, där varje tåg bestod av tre separata vagnar, kan resenärerna på de nya tågen nu att kunna röra sig genom hela tåget. Dessutom finns det 43 stycken eluttag i varje tåg där de kan ladda mobil eller dator. Samtliga dörrar har rörliga fotsteg som kan överbrygga gapet till perrongen

Utrymmet är större vilket gör att du får bättre plats och det blir extra utrymme för exempelvis barnvagnar och rullstolar. Samtliga dörrar ligger i nivå med perrongen, vilket gör det lättare att gå på och av tåget. De är dessutom extra breda. Dörrarna är vitmålade för att personer med synnedsättning ska ha lättare att hitta till dem.

För den resenär som har behov av att sitta är det lättare att hitta tågets prioriterade säten tack vare att de har gult tyg. Övriga stolar har grått tyg.

b
Modernare skärmar ombord på tågen. Foto: SL

Modernare skärmar ombord

De nya tågen är ett mer digitalt fordon jämfört med de andra tågen som går i SL-trafiken. Med digitala skärmar ombord får du trafikinformation på samma sätt som till exempel på bussarna. Skärmarna på tåget visar rutten samt trafikinformation vid varje station tåget anländer till.

Roslagsbanan fortsätter att vara ett miljövänligt transportmedel, tack vare nya X15p som är ett energisnålt tåg.

Vagnskorgarna är gjorda i aluminium för att hålla vikten nere. Detta gör så att tåget blir energisnålt med låga driftskostnader. Med hjälp av modern teknik skickar tåget vid bromsning energin till kontaktledningen. Tågen är bra isolerade och har ett intelligent klimatsystem. Fordonen kommer att hålla i många år framöver och har en återvinningsgrad på 98 procent.

b
Tågets prioriterade säten syns bättre tack vare att de har gult tyg. Foto: SL

  • Varje tåg är 2,75 meter brett och 60 meter långt. Det motsvarar längden på tre stycken vagnar av den gamla modellen X10p.
  • Tågen är byggda för en maxhastighet på 120 kilometer i timmen på banan.
  • Tågen rymmer 300 passagerare och har sittplatser för 162 personer.
  • Det är gott om plats inne i tåget med extra utrymme för exempelvis barnvagnar och rullstolar. Nu finns en ny bred ingång mitt i vagnen och golvet har sänkts till samma höjd som plattformen. 
  • Samtliga dörrar är målade i vitt vilket gör det tydligare för personer med synnedsättning.

 

Källa: SL