I Siemens fabrik i Krefeld har den första modellen av Mireo Smart officiellt rullat ut. Med detta tar Siemens Mobility ett nytt kliv in i framtiden genom att erbjuda ännu mer mångsidighet för tågtrafikoperatörer.
- Mireo Smart är designad för att smidigt integreras i den växande järnvägstrafiken. Nu introducerar vi även alternativa drivmedel för att möta olika behov längs spåren, förklarar Albrecht Neumann, chef för rullande materiel på Siemens Mobility.
Denna tågmodell erbjuder enligt tillverkaren "en effektiv inköpsprocess för regional- och pendlartrafik, med leveranser som kan ske inom endast 18 månader från beställning till trafikstart".
Snabbt svar
Därmed kan operatörerna snabbt svara på en ökad efterfrågan och utöka sina flottor utan långa förseningar. Med ett standardiserat grundkoncept som tillåter viss anpassning minskas både inköps- och driftskostnader.
Beställningsprocessen är tydlig och enkel, tack vare ett datablad med fasta villkor som gör det lättare att beställa tåg. Kunderna kan även välja att köpa ett serviceavtal inklusive ett paket med reservdelar och underhåll för att maximera driftseffektiviteten.
Stora TFT-skärmar vid entréerna
Mireo Smart har 214 sittplatser, plats för 21 cyklar och två rullstolsplatser, vilket säkerställer en hög komfortnivå för passagerarna. Tågen är även utrustade med moderna klimatsystem, internet, passagerarinformation, säkerhetssystem och stora TFT-skärmar vid entréerna.
Siemens Mireo Smart representerar ett steg framåt för en mer anpassningsbar och hållbar kollektivtrafik på räls.
Pressmeddelande av Siemens Mobility