Framtida behov för nya järnvägar i Sverige öppnar för kostnadseffektiva och klimatsmarta lösningar med landbroar i det gröna stålet. Dessa broar möjliggör snabbare byggprocesser och minimerar markanvändningen.
Projektet utforskar olika stålkonstruktioner för järnvägsbroar med hastigheter mellan 250-350 km/h. Fokus ligger på den dynamiska responsen snarare än den statiska hållfastheten hos stålet. SBUFs rapport presenterar detaljerade beräkningar för maximal acceleration eller rotation vid stöd, som styr utformningen. För höghastighetsjärnvägar är accelerationen avgörande medan rotationen styr för andra spår. Genom att använda betong i konstruktionen kan accelerationen minskas.
Rapporten ger utförliga resultat för broar med spännvidder på 16-38 meter, inklusive materialåtgång, kostnader och miljöpåverkan. Det gröna stålet, som aktivt produceras i Sverige, öppnar upp för klimatsmarta alternativ för landbroar. Intressanta resultat och förslag för att fortsätta optimera stålbroar för järnvägar presenteras.