Under 2022 upplevde den franska järnvägsmarknaden en ökning i passagerartrafik men en minskning i godstransport och punktlighet, enligt en rapport från den franska tillsynsmyndigheten för transport, ART. Trots en ökning i antalet passagerare, särskilt i regionaltrafiken och höghastighetstågen, minskade godstrafiken under årets andra hälft, främst på grund av högre energikostnader och sociala rörelser mot pensionsreformen.
Trots att operatörernas intäkter ökade måttligt jämfört med inflationen, förblir problemet med otillräcklig finansiering av järnvägsinfrastrukturen. Behovet av underhåll och förnyelse av infrastrukturen för att förbättra servicekvaliteten i järnvägstrafiken har blivit tydligt.
Stark ökning
Det fanns en stark ökning i passagerartrafik 2022, med en 3 procents ökning jämfört med 2019. Denna ökning inkluderade en 13 procents ökning i regionaltrafik och en 5 procents ökning i höghastighetstågen. Å andra sidan observerades en 11 procents minskning i pendeltågstrafiken i Parisregionen, vilket kan vara en indikation på en permanent minskning av pendeltrafiken.
Trots en ökning i antalet passagerare är intäkterna per passagerarkilometer för höghastighetstågen Ouigo oförändrade, medan inOui-tjänsterna visade en ökning på 13 procent. Samtidigt noterades en minskning av genomsnittliga intäkter per passagerare för inhemska höghastighetståg på grund av en ökning i de mer kostnadseffektiva Ouigo-tjänsterna.
Marknadsledare SNCF
Konkurrensen inom den kommersiella persontrafiken fortsätter att domineras av SNCF Voyageurs, men marknadsöppningen har lett till en ökning av tågtrafiken och en minskning av priser, särskilt på Paris-Lyon-rutten.
I infrastrukturens finansiering är det fortfarande en brist på investeringar för att täcka underhållet och moderniseringen av järnvägsnätet. Investeringarna från SNCF Réseau är lägre än tidigare, vilket hämmar Frankrikes förmåga att införa viktiga utrustningar som det europeiska tågkontrollsystemet ERTMS.
Servicekvaliteten i tågtrafiken har försämrats jämfört med 2017, med en lägre uppfyllnadsgrad och punktlighet som återgick till nivåerna från 2019. Orsakerna till tågförseningar inkluderar både operatörernas och infrastrukturleverantörernas ansvar.