Dubbelspårets sista och mest omfattande delsträcka byggs Hallsberg - Stenkumla

Hela dubbelspårsutbyggnaden mellan Hallsberg och Degerön beräknas vara klar 2031.  Bild: Trafikverket

Trafikverket byggde klart dubbelspåret mellan Dunsjö och Jakobshyttan och öppnade det för tågtrafik i augusti 2023. Nu håller de på att bygga den sydligaste delsträckan mellan Jakobshyttan och Degerön som blir klar sommaren 2024.

I framtiden kommer området väster om väg 50 mellan Hallsberg, Östansjö och Stenkumla att se helt annorlunda ut. Trafikverket bygger dubbelspår mellan Hallsberg och Degerön, och snart börjar de bygga den sista delsträckan.

Nytt dubbelspår mellan Hallsberg och Stenkumla

Under det kommande året börjar Trafikverket bygga dubbelspår i helt ny sträckning mellan Hallsberg och Stenkumla. Det är den sista och mest omfattande sträckan av dubbelspår mellan Hallsberg och Degerön. Du som bor i närheten och åker bil på väg 50 kommer att märka av våra byggarbeten i flera år framöver. Landskapet kommer att förändras när den nya järnvägen går i en kurva väster om väg 50 mellan Hallsberg, Östansjö och Stenkumla. De börjar med att bygga broar, och kommer därefter att bygga en 2,4 kilometer lång tunnel, göra omfattande markarbeten, bygga höga järnvägsbankar och dubbelspår med nya el-, signal-, och telesystem. De kommer även att bygga om infarten till Hallsbergs godsbangård för att få plats med upp till 1 kilometer långa tåg.

bild
Det här ska byggas inom Dubbelspår Hallsberg – Stenkumla. Kartan bygger på innehåll från järnvägsplanen. Bild: Trafikverket

Biltrafiken på väg 50 påverkas

Trafikverket börjar 2024 med att bygga en ny järnvägsbro över väg 50 strax söder om Åsbro. Därefter ska de även bygga en ny järnvägsbro över väg 50 vid Tälle. Från 2025 och flera år framåt kommer stora mängder byggtrafik att åka på väg 50 i båda riktningarna mellan Kassmyra och Tälleleden. För att öka trafiksäkerheten byggs det rondeller i de korsningarna, och hastighetsbegränsningarna kommer att sänkas på flera sträckor längs väg 50.

bild
Bron över Bladsjön. Bild: Trafikverket

Bullerskydd

När Trafikverket bygger vägar och järnvägar tar de hänsyn till riktvärden och beräknar hur mycket det kommer att bullra om den färdiga vägen eller järnvägen. I första hand arbetar de med bullerskydd nära spåren eller vägen, som vallar och skärmar. 

Källa: Trafikverket