Regeringen har tidigare beslutat att satsa på transportinfrastrukturen i Sverige. Fler satsningar planeras inom ramen för den nationella planen, bland annat på Dalabanan och Godsstråket i Bergslagen.
Under de kommande tolv åren satsar regeringen nästan 1 200 miljarder kronor på transportinfrastruktur. Investeringarna syftar till att möta industrins och besöksnäringens behov samt förbättra arbetspendlingen. Järnvägsinfrastrukturen i Dalarna anses idag vara otillräcklig för nuvarande och framtida behov. Den växande industrin, turismen och kompetensförsörjningen ställer högre krav på transportkapacitet och tillgänglighet.
– I dag bidrar utvecklingen av infrastrukturen inte till utvecklingskraft i Dalarna, utan den är tvärtom hämmande för näringslivet och sysselsättningen. De viktigaste stråken i länet, till omgivande regioner och utomlands – är underförsörjda vad gäller pendlingsmöjligheter och utbud av klimatsnåla och energieffektiva transporter. Och en rustning av infrastrukturen handlar ju även om att höja vår konkurrenskraft och förbättra möjligheterna till beredskap, säger Helena Höij.
Förbättrade villkor för både gods- och persontrafik
Satsningen omfattar både gods- och persontrafik. Förutsättningarna för punktliga tågresor förväntas förbättras, vilket kan underlätta både arbetspendling och resande.
– Alla vill vi ju ha tåg som går i tid, och inte bara när det gäller privata resor – det är en förutsättning för att ha en fungerande arbetspendling, något som också hjälper till att bevara Dalarnas attraktion som plats att arbeta och leva på, avslutar Helena Höij.
Källa: Länsstyrelsen Dalarna