Toppchefer från Trafikverket, LKAB, och BDX samlades i Kiruna för att diskutera de allvarliga konsekvenserna av det 40 dagar långa stoppet på Malmbanan. Enligt LKAB:s vd Jan Moström är påverkan enorm och sträcker sig långt bortom transporten av malmpellets, skriver Norrländska Socialdemokraten.
Mötet ansågs viktigt för att öka samarbetet mellan Trafikverket, LKAB, och BDX. Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör, informerade om pågående arbete med en utvecklingsplan, inklusive dubbelspår mellan Luleå-Boden.
Enligt Norrländska Socialdemokraten är prognosen för öppning av den avstängda sträckan den 31 januari, men den är fortfarande preliminär. LKAB betonar strategiska förluster och utmaningar med transportstoppet till Narvik. De diskuterar möjliga finansieringsalternativ med Trafikverket och ansvariga ministrar för att undvika negativa ekonomiska konsekvenser.
BDX utför återställningsarbetet på Malmbanan och kämpar med de arktiska förhållandena. Trots väderutmaningar fortsätter deras 60 medarbetare att arbeta på sträckan Tornehamn-Vassijaure.
Källa: Norrländska Socialdemokraten