Efter en tre år lång planeringsfas för Esbos stadsspårvägsprojekt (Espoon kaupunkiradan) inleds nu de faktiska byggnadsarbetena. Entreprenören GRK Suomi Oy kommer att inleda med att fälla träd i området för regionalt kontrakt 1, som sträcker sig från Leppävaara till Kera.
- Det är spännande att börja bygga ett så viktigt projekt för järnvägstrafiken. Vi har planerat noggrant för att byggandet ska gå så smidigt som möjligt, säger Tommi Rosenvall, projektledare vid den finska transportmyndigheten Väylävirasto.
Stadsspårvägsprojektet i Esbo är uppdelat i fyra regionala kontrakt och separata kontrakt för utgrävning, elektriska spår och säkerhetsutrustning. Regionalt kontrakt 1 är värt cirka 100 miljoner euro och är det största av kontrakten. Upphandlingsprocessen för de övriga kontrakten pågår för närvarande.
Stort intresse
- Under upphandlingsfasen har vi fokuserat på att utbyta marknadsinformation och interagera med branschen, samtidigt som vi har varit noga med att vara rättvisa. Upphandlingarna har väckt stort intresse hos anbudsgivarna och vi är nöjda med de inkomna anbuden, säger Rosenvall.
Stadsspårvägen i Esbo är en del av höghastighetstågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo och av utvecklingen av kollektivtrafiksystemet i huvudstadsregionen. Projektet innefattar byggandet av två extra spår bredvid det befintliga spårparet mellan Leppävaara och Kauklahti.
Smidigare resor
De nya spåren kommer att göra daglig fjärr- och lokaltrafik smidigare och mer tillförlitlig samt möjliggöra en hållbar och ren transport för framtida behov. Projektet inkluderar även byggandet av så kallade Strandbanan till havet och korsningar med banan, vilka är separata projekt för städerna Esbo och Grankulla.
Källa: Myndigheten Väylävirasto