Stor omstrukturering hos franska SNCF:s Rail Logistics Europe Inför 2025

Godståg på väg genom Frankrike. Foto: Fret SNCF, kredit: Xavier Bonnaventura

Under 2024 genomgår Rail Logistics Europe (RLE), SNCF-koncernens avdelning för logistik och transport av järnvägsgods, en stor förändring. Som en del av en utredning av Europeiska kommissionen mot den franska staten om otillåtna statliga subventioner till Fret SNCF, delas företaget upp i två nya bolag från och med den 1 januari 2025: ett för järnvägstransport och ett för underhåll av godstågslok.

I samband med detta blir RLE en självständig koncern inom SNCF-gruppen, inkluderande det nya järnvägsföretaget, lokomotivunderhållet, samt företagen Captrain, Naviland Cargo, VIIA och Forwardis.

RLE kommer att öppnas för en eller flera minoritetsägare, vilket är en viktig del i att uppfylla de rättsliga kraven för en ekonomisk förändring av Fret SNCF.

För att förbereda för dessa förändringar har Frédéric Delorme, ordförande för RLE och Fret SNCF, beslutat att omorganisera ledningsstrukturen och ombilda styrelsen.

Exekutivkommittén för Rail Logistics Europe

De nuvarande sex medlemmarna i exekutivkommittén kommer fortsätta att representera i styrelsen:

• Frédéric Delorme, ordförande för RLE och Fret SNCF • Cécile Gourdon, personaldirektör • Sabine Parmentier, ordförande för Forwardis Holding • Luc Chaumette, industridirektör • Anne-Laure Demory, kommunikations- och varumärkesdirektör • Benoît Audhuy, finansdirektör

Flera nya utnämningar träder i kraft från den 1 februari 2024 för att förbereda för 2025 och den framtida organisationen:

• Charles Puech d'Alissac blir ny VD för Fret SNCF och ordförande för det framtida järnvägsföretaget från och med 1 januari 2025 • Jérôme Leborgne blir generalsekreterare för Rail Logistics Europe • Nicolas Gindt, ansvarig för strategi och innovation, blir ordförande för Captrain-holdingen • Nicholas Giraud, nuvarande ordförande för Captrain Holding, blir strategi- och utvecklingsdirektör • Tristan Rouzès, nuvarande prestanda-, omvandlings- och digitaliseringsdirektör, blir ledare för det framtida underhållsföretaget för godstågslok från och med 1 januari 2025

Positionen som ordförande för Naviland Cargo och VIIA kommer att tillsättas och offentliggöras inom de kommande veckorna.

Ska dra nytta av varje individ

Frédéric Delorme betonar att det inte bara handlar om att byta positioner inom ledningsteamet. Med dessa förändringar hoppas han att RLE ska kunna dra nytta av varje individs erfarenhet för att påskynda företagets utveckling. RLE går in i en ny transformationscykel som kommer att möjliggöra större synergi mellan dess olika kompetensområden, vilket också kommer att skapa mervärde.

Med denna nya organisation kommer den framtida RLE-gruppen att stärka sin roll som en viktig aktör i dekarboniseringen av godstransport på järnväg i Europa, vilket är eftersträvat både av transportörer och samhället i stort.

Källa: SNCF