För andra året i rad ökar nu antalet omkomna. Under 2024 omkom 107 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 4 personer jämfört med 2023. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Normalt omkommer mellan nittio till hundra personer varje år inom spårtrafiken. Det nationella målet innebär en halvering av antalet omkomna fram till 2030, en minskning till max 50:
– Antalet döda i spårtrafiken ökade tyvärr under förra året och som utvecklingen ser ut just nu blir det nationella målet svårt att uppnå. Om vi tittar på den senaste tioårsperioden samt tar hänsyn till att tågresandet har ökat, så har vi fortfarande skäl att tro att utvecklingen kan gå åt rätt håll – även om minskningen sker långsamt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Under 2024 omkom 104 personer på järnväg, två personer i tunnelbana och en person i spårväg. En majoritet av dödsfallen inom spårtrafik är självmord. Antalet varierar från år till år, men följer ofta förändringen av antalet totala självmord i Sverige.
Två arbetsplatsolyckor
Två anställda förolyckades under 2024. Den ena olyckan inträffade i samband med en plankorsningsolycka och den andra i samband med växling. De senaste åren har det årligen omkommit anställda inom järnvägen. Förutom de två arbetsplatsolyckorna var övriga omkomna plankorsningstrafikanter, obehöriga i spår eller vägtrafikant (en person, spårväg).
Generellt sett är det dock säkert att åka tåg i Sverige. Ingen passagerare har avlidit sedan 2010.
– Vi fortsätter arbeta för en bibehållen hög säkerhetsnivå inom ramen för vårt ansvar för tillsyn och regler, säger Jonas Bjelfvenstam.
Källa: Trafikverket