Brittiska lokförare har utlyst en ny strejkvecka i slutet av januari, som en del i deras pågående lönetvist med tågoperatörerna, skriver Guardian,
Medlemmar i fackföreningen Aslef kommer att strejka i 24 timmar på olika dagar hos varje tågföretag på det nationella järnvägsnätet, från tisdagen den 30 januari till måndagen den 5 februari. Under strejkperioden kommer förarna också att vägra arbeta övertid, vilket leder till förlängda störningar i delar av nätverket som är beroende av övertidsarbete.
Denna strejk följer efter en liknande vecka med strejker i december och 14 tidigare nationella strejkdagar under den 18 månader långa tvisten.
Frustration
Aslefs generalsekreterare, Mick Whelan, uttrycker frustration över bristen på dialog:
- Vi har gett regeringen alla möjligheter att komma till förhandlingsbordet, men det har nu gått ett år sedan vi hade någon kontakt med Transportdepartementet. Det är tydligt att de inte vill lösa denna tvist."
Whelan påpekar också att många medlemmar inte har fått någon löneökning på fem år, under vilken tid inflationen och levnadskostnaderna har skjutit i höjden.
Stoppar alla tåg
Strejkerna förväntas stoppa alla tåg hos de berörda operatörerna, men det finns möjlighet att företagen kan kräva att 40 procent av deras tidtabell körs enligt regeringens nya lag om miniminivåer för tjänster. Dock är det inte troligt att företagen kommer att använda sig av dessa nya befogenheter denna gång.
En talesperson för Rail Delivery Group, som representerar tågoperatörerna, uttrycker besvikelse över strejkerna och påpekar att förarna redan har fått ett löneerbjudande som skulle höja deras grundlöner till nästan 65 000 pund för en fyra-dagars arbetsvecka utan övertid.
Stor besvikelse
Transportdepartementet beskriver situationen som " en stor besvikelse" och kritiserar Aslef för att vara den enda järnvägsfacket som fortsätter att strejka utan att låta sina medlemmar rösta om ett erbjudande.
Strejkerna kommer att påverka Southeastern, Southern/Gatwick Express, Great Northern, Thameslink och South Western Railway den 30 januari; Northern Trains och TransPennine Express den 31 januari; Greater Anglia, C2C och LNER den 2 februari; West Midlands Trains, Avanti West Coast och East Midlands Railway den 3 februari; och Great Western, CrossCountry och Chiltern den 5 februari.
Övertidsarbete kommer att vägras från den 29 januari till den 6 febru
Komplicerat läge
Dessa strejker är begränsade till företag som är kontrakterade till Transportdepartementet i England, men vissa gränsöverskridande tjänster till Skottland och Wales kan påverkas.
Situationen i Storbritannien fortsätter att vara turbulent, inte bara på järnvägsfronten. Premiärminister Rishi Sunak hade lovat en stabil och kompetent regering efter Boris Johnson och Liz Truss, men istället har situationen blivit ännu mer komplicerad. Utöver de inhemska utmaningarna, som strejkerna representerar, finns det globala frågor som USA:s politiska läge, kriget i Ukraina, konflikterna i Mellanöstern och klimatkrisen.
Många val
Inför det nya året, där val väntar i många länder inklusive Storbritannien och USA, finns det dock hopp om förändring.
Denna situation understryker vikten av samarbete och gemensamma lösningar i en värld där utmaningarna är många och komplexa.
Källor: ASIEF: & Guardian