Finland ansöker om finansiellt EU- stöd för järnvägs- och vägtransportprojekt

Projektens syfte är att främja investeringar i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), som sammanlänkar järnvägar, insjörutter, vägar, sjö- och flygförbindelser. Bild: Arkivbild

Finland och andra aktörer söker sammanlagt cirka 325,13 miljoner euro i EU-finansiering från Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) för 21 olika trafik- och transportprojekt. Staten ansöker om 67,2 miljoner euro för 11 projekt, medan andra aktörer som är involverade i dessa projekt ansöker om ytterligare 39,7 miljoner euro.

Privata aktörer ansöker om 218,22 miljoner euro för 10 separata projekt. De projekt som staten ansöker om finansiering för är antingen del av regeringsprogrammet eller fortsättningar på tidigare godkända projekt. Ansökningarna godkändes av finländska Statsrådets ( läs: Regeringens) finansutskott den 18 januari 2024.

Med en tillgänglig EU-budget på cirka 7 miljarder euro fokuserar denna finansieringsrunda särskilt på projekt som främjar hållbar trafik och transport och förbättrar Europas trafikinfrastruktur. Europeiska kommissionen kräver att nationell finansiering täcker 50–70 procent av ett projekts totala kostnader.

Sammanlänkar

Kommunikationsministeriet  betonar vikten av att maximera EU-finansieringen för Finlands projekt, särskilt med tanke på landets ekonomiska situation.

Bland statens projekt finns ansökningar för finansiering av spårtrafiksprojekt och intelligenta transporter. Dessa inkluderar planering och byggande av olika järnvägssträckor och stationer, förbättringar av befintliga järnvägar samt utveckling av digitala järnvägssystem och intelligenta transportsystem på landsvägar och farleder.

Koppling till europeiska trafikstyrningssystemet för tåg (ERTMS)

Några av de största projekten staten ansöker om finansiering för inkluderar Esbo stadsbana, förbättring av huvudbanan mellan Hyvinge och Riihimäki, och Digirata I-projektet, som syftar till att utrusta järnvägssträckan mellan Tammerfors och Björneborg med det europeiska trafikstyrningssystemet för tåg (ERTMS).

Privata företag i Finland ansöker även om stöd för hamn- och spårtrafiksprojekt, såsom utvecklingen av Västbanan mellan Helsingfors och Åbo, Flygbanan, och olika hamnprojekt som inbegriper byggande av landströmssystem och solkraftverk.

Ansökningarna till Europeiska kommissionen ska lämnas in senast den 30 januari 2024, och beslut om finansiering förväntas i juni–juli 2024.

Källa: Finlands kommunikationsministerium