Vid Södermalmstorg i Stockholm jobbar Stockholms stad med den nya överdäckningen över tunnelbanan, som också blir en ny torgyta. Under torgytan blir yta för serviceutrymmen och inlastning för bland annat handelsplatsen.
Längs med sponten ska en vägg gjutas upp till markplan. Mellanrummet mellan den gjutna väggen och sponten ska fyllas med sten. Den andra nivån av väggen är klar.
En större kranbil har nu etablerats på området. Den ska arbeta med att lyfta de balkar som under v 35 börjar levereras och monteras på blivande Södermalmstorg.
Natten mot tisdag den 29 augusti sker den första transporten av balkar in på området. Transporter sker cirka 1-2 gånger per vecka och dessa nätter kommer framkomligheten i Söderledstunneln och korsningen Hornsgatan/Götgatan att vara begränsad. Därefter kommer arbeten med att montera och förankra balkar att utföras.
Arbeten med att montera balkar beräknas pågå fem nätter i veckan (natt mot måndag - natt mot fredag) fram till november 2023. Totalt ska trettiofyra balkar monteras.
I tunnelbanans biljetthall vid Ryssgården fortsätter arbeten med ombyggnationen. Rivningsarbeten är klara. De arbeten med bilning som orsakade störande ljud är nu klara. Entrén på Katarinavägen väntas öppna under vintern 2023.
Biljetthallen vid Ryssgården
I tunnelbanans biljetthall vid Ryssgården fortsätter arbeten med ombyggnationen. Rivningsarbeten är klara. De arbeten med bilning som orsakade störande ljud är nu klara. Entrén på Katarinavägen väntas öppna under vintern 2023.
Hissar har stängts av i Slussens mittenentré på Ryssgården/Södermalmstorg. Hissar finns fortfarande tillgängliga i den tillfälliga norra entrén.
Källa: Stockholms stad