Produkter tillverkade i glasfiberkomposit är betydligt miljövänligare och har en bättre hållbarhet samt väger betydligt mindre än motsvarigheter i stål och aluminium. Michael Nord, vd och grundare av Decksafe Scandinavia, har fler argument utöver den låga vikten för materialets överlägsenhet.
– Det är betydligt mer miljövänligt än stål och aluminium vid tillverkningen, men också vid installation då det inte kräver några större maskiner. Man kan i princip med handkraft bära produkterna på plats. De är även helt motståndskraftiga mot de flesta kemikalier, de rostar inte, och de är i princip helt underhållsfria, säger han.
Decksafe Scandinavia ställde ut på järnvägsmässan Elmia Nordic Rail. Och företagets produkter har en stor fördel i järnvägsmiljö, framhåller Michael Nord.
– De är perfekta av den anläggningen att du behöver inte jorda någonting. De leder inte ström helt enkelt. Sedan finns de andra fördelar med materialet, exempelvis att de inte rostar och att de är lättmonterade och miljövänliga.
Företagets profiler tillverkas i Europa i något som kallas för pultruderingsprocess. Det är en tillverkningsmetod som används för att tillverka större mängder med glasfiberkomposit på metervara.
– Det är en återkommande kontinuerlig process där man klämmer ut material och glasfiberkomposit i en hartsblandning, säger Michael Nord.
I Decksafe Scandinavias sortiment finns gallerdurkar, handrelingar, armeringar, säkerhetsgrindar, trappor, plattformar, accesser samt djur & maskinskydd. Företagets mål är nu att lyfta fram fördelarna med sina produkter i Sverige. Enligt Michael Nord ligger landet efter i utvecklingen jämfört med Europa och övriga världen där glasfiberkomposit fått ett stort genomslag.
– Sverige är liksom den sista orörda marknaden för glasfiberkomposit. Under våren ska Decksafe tillsammans med Trafikverket och Implenia göra testinstallationer i nya Varbergstunneln för slutligt godkännande av företagets VARIO-Plus system, vilket är en väldigt förenklad process i hur man sätter fast utrymningsvägar och service-accesser mellan- och i rälarna.
– Det är ett speciellt fäste som vi klämmer fast i rälen underifrån som gör jobbet extremt mycket enklare. Dessutom behöver ingenting jordas vilket sparar kunden extremt mycket pengar, säger Michael Nord.