Besut om 43-miljardersjärnvägen Göteborg–Borås fattat i sista stund
Inför hotet att flytta de 43,5 öronmärkta miljarderna för järnvägen järnvägen mellan Göteborg och Borås till andra infrastrukturprojekt har samtliga berörda kommuner i sista stund kunnat enas om en gemensam hållning som nu regeringen kan fatta beslut om. Detta rapporterar DN.
Projektet har manglats i otaliga utredningar och olika kommunala intressen har dragit beslutet om ny järnväg mellan Göteborg och Borås i långbänk. Regeringen har sagt att projektet måste hålla sig inom budgetramen 43,5 miljarder men inflation och fördyringar har ökat prislappen med mellan fyra och sex miljarder kronor. Hur den kostnaden ska fördelas återstår att lösa
Det 66 kilometer långa dubbelspår mellan Västsveriges två största städer, med stationer i Mölndal och på Landvetter flygplats har varit hett eftertraktad i västra Götalandsregionen. Några formella politiska beslut har ännu inte fattats och sista ordet har alltså regeringen. Men frågan om projektets förverkligande har tagit ett stor steg framåt. Med stor sannolikhet kommer Västtrafik att trafikera en ny järnväg Göteborg-Borås tidigast år 2038.