I början av sommaren började sju nya tåg att trafikera sträckan mellan Mora och Borlänge. De moderna dubbeldäckartågen av modellen ER1 rymmer dubbelt så många passagerare som de äldre modellerna. Personal och passagerare ombord har delat med sig av sina intryck av de nya tågen till tidningen Dala-Demokraten.
Utanför tågfönstren sveper Dalarnas natursköna landskap förbi, medan ER1-tågen erbjuder en rymlig och uppdaterad miljö jämfört med de äldre tågen som fortfarande används på sträckan. Lokföraren Peter Persson, som har arbetat inom yrket i 13 år, berättar för Dala-Demokraten hur den moderna känslan i de nya tågen skiljer sig markant från de äldre modellerna. Han har bara kört ER1-tågen några gånger och tycker att de fortfarande känns lite ovana, men uppskattar den frihet och de natursköna vyer som arbetet erbjuder.
Tågvärden Elin Bryggar, som har arbetat ombord sedan förra hösten, berättar att de nya tågen med sina fyra vagnar och 333 sittplatser har blivit väl mottagna av passagerarna. Bryggar uppger att de imponerande och rymliga tågen ofta får positiv respons från resenärer, varav många till och med fotograferar ombord. Lars-Erik Eriksson, en passagerare från Linköping, påpekar att resan med ER1-tåget blivit mycket smidigare, särskilt när han behövde använda rullstol, rapporterar tidningen.
Dock finns det en nackdel med de nya tågen, då de inte kan stanna vid Mora strand station på grund av sin längd. Kundservicechefen Bernike Gotthold förklarar att tågens längd gör det opraktiskt att låta passagerare kliva av och på där, eftersom det skulle innebära att flera dörrpar behöver stängas av, vilket skulle försvåra på- och avstigning för resenärerna, skriver Dala-Demokraten.