Rail Baltic Estonia, som ansvarar för genomförandet av Rail Baltica-projektet i Estland, har tecknat ett kontrakt med de gemensamma anbudsgivarna AS TREF Nord och ATEMO OÜ för byggandet av de norra utomhusområdena vid Rail Balticas internationella passagerarterminal Ülemiste.
- Utvecklingen av Rail Baltica Ülemiste-terminalen följer den planerade tidsplanen, och det nyss undertecknade kontraktet gör det möjligt för oss att snabbt gå vidare med byggnationen. Senast i september kommer vi att annonsera byggupphandlingen för de södra utomhusområdena och, viktigast av allt, själva terminalbyggnaden, säger Rašid Pulatov, teknisk chef för Rail Baltic Estonia.
Tredje fasen i terminalens utveckling
Kontraktet omfattar design och konstruktion av allmänna ytor mellan den framtida Rail Baltica Ülemiste internationella passagerarterminalen och Peterburi-vägen. Detta är den tredje fasen i utvecklingen av den framtida järnvägsstationen, där arbete redan pågår med de tillhörande järnvägsspåren och bottenvåningen av Ülemiste-terminalen.
De norra utomhusområdena inkluderar också en framtida station för Tallinn-Helsingfors-tunneln. Byggkontraktet för de norra utomhusområdena vid Rail Baltica Ülemiste passagerarterminal sträcker sig över 36 månader, där den första fasen består av designarbete.
- AS TREF Nord och ATEMO OÜ har tidigare erfarenhet av att bygga flera objekt på uppdrag av Rail Baltic Estonia. AS TREF Nord arbetar för närvarande med tre Rail Baltic Estonia-kontrakt, som inkluderar byggandet av två ekodukter, två vägviadukter och en järnvägsbro. Med tanke på detta projekts läge kommer vår långsiktiga och framgångsrika erfarenhet av byggnadsarbete i Tallinn att vara till fördel, förklarar Jaanus Taro, styrelseledamot i AS TREF Nord.
Projektets finansiering
Värdet på kontraktet som undertecknats med de gemensamma anbudsgivarna AS TREF Nord och ATEMO OÜ uppgår till 20,9 miljoner euro (exklusive moms), vilket är nästan 1,5 miljoner euro mindre än den uppskattade kostnaden i upphandlingen.
Byggandet av de norra utomhusområdena vid Linda-passagerarterminalen finansieras av Europeiska unionen och den estniska statens budget.
Källa: Rail Baltica