Vy Tåg förlorar flera stora upphandlingar

Trafikverket förhandlade enbart med SJ om nattågstrafiken, där SJ får köra på löpande räkning och göra en vinst på högst 4,9 procent av omsättningen. Foto: Stina Wickenberg

15 december tar SJ över driften av nattågstrafiken till och från övre Norrland från det norska bolaget Vy Tåg. Detta sker efter att Trafikverket direktupphandlat avtalet med SJ, rapporterar nättidningen Jarnvagar.nu. Samtidigt kommer Norrtågs trafik i norra Sverige att övergå till operatören VR från december 2023, efter en ny upphandling, skriver fackförbundet ST på Publikt.se.

Trafikverket och SJ i nytt avtal.

Trafikverket har valt att direktupphandla nattågstrafiken med SJ, efter att Vy Tåg beslutat att inte förlänga sitt nuvarande avtal. Det nya avtalet gäller för sträckorna Stockholm–Luleå och Stockholm–Narvik, och sträcker sig från 15 december 2024 till 13 december 2025, med möjlighet till förlängning i ytterligare ett år. Enligt ST:s nättidning kommer SJ att köra trafiken på löpande räkning, där Trafikverket får insyn genom en så kallad "open book"-modell. Denna modell innebär att SJ tillåts göra en vinst på maximalt fyra komma nio procent av omsättningen.

Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket, säger till ST att nattågstrafiken är avgörande för turism och näringsliv i övre Norrland. – Med beslutet säkerställs att nattågstrafiken kan fortsätta med minimal påverkan på resenärerna, betonar han. Kalander tillägger att Trafikverket räknar med att ersättningen till SJ kan uppgå till cirka 190 miljoner kronor under det första avtalsåret. Som jämförelse fick Vy Tåg ungefär tio miljoner kronor per år under sitt tidigare avtal.

Norrtåg byter operatör till VR

Parallellt med förändringarna i nattågstrafiken har Norrtåg beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget att köra deras tåg från och med tidtabellsskiftet den 14 december 2025. Detta innebär att VR tar över driften från Vy Tåg för en period på tio år. Norrtåg ägs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten, Västernorrland, Västerbotten samt Region Jämtland Härjedalen.

Joakim Berg, vd för Norrtåg, förklarar för ST att anbuden från Vy Tåg och VR Sverige bedömdes som likvärdiga i kvalitet. – VR erbjöd dock en lägre kostnad, vilket var avgörande för beslutet, säger Berg. Han tillägger att trafiken kommer att utökas under avtalsperioden, bland annat i samband med att Norrbotniabanan successivt öppnas för trafik.

Enligt ST var det endast Vy Tåg och VR Sverige som lämnade anbud på den nya trafikupphandlingen. Beslutet markerar en betydande förändring för tågtrafiken i norra Sverige, där både nattågstrafiken och den regionala trafiken nu får nya operatörer med start 2024 och 2025.