Stadler presenterar ny bimodal lokomotiv på InnoTrans 2024

Lokomotivet är också utrustat med automatiska tågsäkerhetssystem som kombinerar AWS och TPWS, vilka krävs på brittiska järnvägsnät. Förberedelser har även gjorts för att installera ETCS-systemet (European Train Control System) i framtiden. Foto: Stadler

Vid årets InnoTrans-mässai Berlin kommer Stadler att presentera sin nya lokomotivmodell Class 99, utvecklad för Beacon Rail och GB Railfreight i Storbritannien.

Denna nya bimodala Co'Co'-lokomotiv är speciellt framtagen för den brittiska marknaden och baseras på den beprövade EURODUAL-lokomotiven. Lokomotivet har en dubbel drivlina som möjliggör både ren elektrisk drift och en kombination av diesel-elektrisk drift. Detta gör att modellen kan användas på både elektrifierade och icke-elektrifierade linjer, vilket innebär en ökad flexibilitet för operatörerna.

Genom att ersätta rent dieseldrivna lokomotiv med denna modell bidrar Stadler till att minska koldioxidutsläppen på de brittiska järnvägarna.

Anpassad för brittiska förhållanden

Precis som sin europeiska motsvarighet kan den nya lokomotivmodellen nå hastigheter på upp till 120 kilometer per timme. Med en dragkraft på 500 kilonewton är den också kraftfullare än någon annan europeisk huvudlinjelokomotiv. För att anpassas till de brittiska järnvägsförhållandena har modellen modifierats för att passa den brittiska profilstandarden och är därför smalare och lägre än de kontinentala EURODUAL-lokomotiven.

Avancerad teknik och säkerhetssystem

Class 99-lokomotivet har sex oberoende drivna axlar, vilket ger utmärkt dragkraft och minimala spårkrafter. Den senaste tekniken inom treaxliga boggier säkerställer en stabil och skonsam körning. Förarhytterna, två till antalet, erbjuder en bekväm arbetsmiljö med centralt placerade säten och utmärkt sikt.

För ytterligare säkerhet och bekvämlighet är lokomotivet utrustat med kamerasystem som ger föraren direkt insyn över strömavtagare, växlingsområde och spår. Detta är särskilt användbart vid dåliga väderförhållanden. Dessutom har fordonet ett avancerat fjärrdiagnostiksystem integrerat i styrsystemet.

Stadler på InnoTrans 2024

Class 99-lokomotivet kommer att vara en av åtta fordon som Stadler visar upp under InnoTrans 2024, tillsammans med en rad signal- och servicelösningar. Detta speglar Stadlers engagemang för att utveckla innovativa och hållbara lösningar för järnvägsindustrin, särskilt med fokus på att minska koldioxidavtrycket och förbättra effektiviteten på järnvägarna i Storbritannien.

Källa: Stadler