Lyckad debut för OxBOX – nu i drift på 35 tåg

Foto: Oxyfi

Tech-bolaget Oxyfi presenterade sin hårdvaruinnovation OxBOX på järnvägsmässan Train & Rail för drygt ett år sedan. OxBOX som monteras på tågtak har inbyggd kommunikationsgateway med två toppmoderna 5G-moduler och 8 antennelement samt GPS. Med OxBOX på tågtaket behövs inga långa antennkablar som dras in i tåget.

OxBOX togs fram som en lösning på den allt större trängseln på tågtak där antenner för Rakel, ERTMS och IOB (Internet Ombord) med flera alla behöver få plats. IOB:s behov av antenner har ökat till 8 och ibland 12 stycken när utvecklingen gått från 2G till 5G. OxBOX samlar alla nödvändiga komponenter inklusive antenner i en fysisk enhet.
 

b
OxBOX monterad på tak till Reginatåg. FOTO: Oxyfi

– Om man jämför OxBOX:en mot en traditionell installation sett till dämpningen i kablagen så är det en 300-procentig förbättring, säger Anton Törnblom, Technical Hardware Manager på Oxyfi. Den löser problemet med 200 – 300 meter långa antennkablar som ibland krävs för de många antennerna. Långa kablage innebär stora signalförluster och därmed försämrad prestanda men det problemet undviks helt med OxBOX där kablaget är cirka 1 meter per antenn. OxBOX behöver endast kablage för nätverk och ström men dessa kablar är betydligt flexiblare att installera och här finns heller inget stort problem med dämpning på grund av långa kablar. – Nu har OxBOX varit i drift hos kunder på 35 rälsfordon, på fyra olika tågmodeller, Coradia (x62), Regina (x52, x53), och X11, med start under september förra året. Och än så länge har de fungerat mycket bra. Kunderna är nöjda och har sett en klar förbättring i nätverken ombord på sina tåg, säger Anton Törnblom.

När Oxyfi presenterade OxBOX på järnvägsmässan Train & Rail i april förra året befann sig innovationen fortfarande i en testfas. Företaget hade bland annat införskaffat en industrifrys för att kunna utsätta OxBOX och dess radioenheter för extrem kyla. Till skillnad från traditionella installationer där kommunkationsgatewayen sitter i tågen monteras boxen i en tuff och väderutsatt miljö på tågtak. Försöken gick dock bra, och nu har OxBOX dessutom utsatts för verkliga temperaturvariationer under drift hos kunderna, som hittills är AB Transitio, Norrtåg, Värmlandstrafik och Östgötapendeln.

b
Oxyfi:s prototypinstallation av Starlink på X62. En flat satellite dish är kopplad direkt mot OxBOX:en. Företaget testar detta tillsammans med Norrtåg för att se om satellitfunktionen kan vara användningsbar där de mobila 4G/5G-näten ger begränsad dataöverföring. FOTO: Oxyfi

– Vi hade en ganska hård vinter i Norrland med temperaturer ner mot minus 30 grader, och i maj var det plus 25 grader under flera dagar. Vi har därför sett att OxBOX klarat av både extrem kyla och värme utan problem. Men vi övervakar systemet, och har både temperatur- och fuktmätare inuti lådan som vi kontinuerligt övervakar för att se hur boxarna mår, säger Anton Törnblom. På tågtaken kan det såklart bli ordentligt blött när kraftiga regn faller, menOxBOX är förberedd för vattenavvisning. Den har också en vattendräneringsventil. Om det skulle bli kondens eller om det av någon anledning skulle komma in vatten så kan det rinna ut samtidigt som den håller sig tät utifrån. - Men hittills har vi inte sett att vatten trängt in i boxarna, säger Anton.

OxBOXhar inte bara fördelar när systemet är i drift. Den går också betydligt snabbare att montera. Inte minst för att man slipper all kabeldragning som krävs för traditionella installationer.

b
Öppen OxBOX. När locket är stängt är känslig elektronik skyddad från extrema temperaturer, regn och fukt samt nedfallande is från till exempel tunnelmynningar. FOTO: Oxyfi

– En vanlig OxBOX-installation kan vi göra på en dag medan det med traditionella system kan ta upp till tre dagar att få allt på plats. Kunderna uppskattar att de slipper ställa tågen under flera dagar, säger Anton Törnblom.

Oxyfi fortsätter att utveckla OxBOX:en för att bli än mer mångsidig. – Tanken är att boxen ska klara ännu varmare klimat så som i Spanien där det kan bli upp mot 40 plusgrader. Vi har även en idé på en slimmad OxBOX som ska kunna passa in på vissa dubbeldäckare, där lastprofilen försvårar utplaceringen en hel del. Vi har bland annat fått intresse för boxen från ett amerikanskt järnvägsbolag som har många dubbeldäckare i sin tågflotta. OxBOX:en kan snart ses på nya tågtak, flera kunder har visat intresse. – Jag tror att det kan handla om ytterligare 10 installationer av OxBOX redan i år och nästa år blir det förhoppningsvis betydligt fler, säger Anton Törnblom.

oxyfi.com För mera information kontakta Anton Törnblom anton.tornblom@oxyfi.com

Oxyfi ställer ut på InnoTrans 24-27 september Hall 4.1 - 670
b