Dubbelspåret Hallsberg–Degerön färdigställt efter tre års byggnation

Ett av de första tågen som rullade på det nya dubbelspåret. Foto: Trafikverket

Efter en byggtid på tre år har 13 kilometer dubbelspår och samt planskilda korsningar är järnvägssträckan mellan Hallsberg och Degerön nu i drift. Under hösten slutförs arbeten vid sidan av spåret.

Den fem mil långa järnvägssträckan mellan Hallsberg och Degerön utgör en viktig del av Godsstråket genom Bergslagen, vilket spelar en central roll för godstransporter inom Sverige och vidare till Europa. Sträckan är idag hårt belastad, och det råder kapacitetsbrist på spåren. På enkelspåriga sträckor är risken för störningar betydande.

Sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön utgör den femte och sydligaste etappen i utbyggnaden av dubbelspår mellan Hallsberg och Degerön. Här har 13 kilometer nytt dubbelspår byggts, både längs den befintliga spårlinjen och i ny sträckning genom Sprickdalen och söder om Godegård.

Dubbelspåret trafikeras nu av tåg och under hösten avslutar Trafikverket rivningen av den gamla järnvägsanläggningen och omvandlar delar av den gamla banvallen till gång- och cykelvägar samt servicevägar till den nya järnvägsanläggningen. I vissa områden grävs banvallen bort helt för att återställa marken till jordbruksmark. De sista arbetena planeras att vara klara före jul.

b
Där grävmaskinen står gick tidigare den gamla järnvägen. Nu går det nya dubbelspåret på bron till höger i bild. Foto: Trafikverket
b
Den gamla banvallen grävs bort. Foto: Trafikverket

Gamla banvallen rivs och körs bort

För att veta hur mycket material från den gamla banvallen som är förorenat och behöver köras bort på deponi gör Trafikverket miljöprovtagningar på till exempel makadam och jordmassor. Ett instrument (XRF) används för att kunna göra provtagningar löpande allteftersom de schaktar. Genom att ”scanna av massorna” får Trafikverket en snabb indikation på om massorna är förorenade.

Den befintliga banvallen söder om Godegård rivs för att återställa marken till jordbruksmark. Vissa delar av den tidigare banvallen omvandlas till cykelleder. Bullerskyddsåtgärder har genomförts nära spåret och vid fastigheter.

b
Massorna scannas. Foto: Trafikverket
b
Provtagningsgrop. Prover tas på olika djup i den gamla banvallen. Foto: Trafikverket
b
Vid Godegårds kyrka planerar vi att öppna den nya vägen under oktober. Foto: Trafikverket

 

b
Nya bullerskyddsplank byggs genom Godegård. Arbetet beräknas vara helt färdigställt under oktober. Foto: Trafikverket

Nya trummor under vägen

Järnvägen gick tidigare på en bro över Godegårdsån. Nu blir det istället serviceväg. För att klara krav på livslängd i den nya anläggningen rivs bron och ersätts med två stora trummor som leder vattnet under vägen.

De nya trummorna läggs en bit ifrån befintligt läge på Godegårdsån, där det är torrt, för att Trafikverket ska kunna gräva ner dom utan att riskera att grumla vattnet och störa djurlivet. När trummorna är på plats grävs sen ån om några meter så att vattnet tar den nya vägen genom trummorna. Den tidigare vattenpassagen under den gamla bron grävs igen.

b
Ny trumma för att leda vattnet under vägen. Foto: Trafikverket
b
De nya trummorna efter att ån grävts om. Foto: Trafikverket

På sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön genomförs följande åtgärder:

  • 13 km nytt dubbelspår byggs, främst längs den befintliga spårlinjen men även i ny sträckning genom Sprickdalen och söder om Godegård.
  • Den nuvarande banvallen söder om Godegård rivs för att marken ska kunna återställas till jordbruksmark.
  • Plankorsningarna vid Anderstorp, Godegård och Godegårds kyrka stängs.
  • En bro för väg 1092 byggs över järnvägen vid Anderstorp.
  • En bro uppförs över järnvägen strax söder om Godegårds samhälle.
  • En port för bil-, gång- och cykeltrafik byggs under järnvägen vid Godegårds kyrka.
  • En passage för gång- och cykeltrafik byggs under järnvägen norr om Godegård i anslutning till Godegårds skola.
  • Bullerskyddsåtgärder vidtas i närheten av spår och fastigheter.

Källa: Foto: Trafikverket