Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg. Transportstyrelsens årliga säkerhetsrapport redogör för nivån och utvecklingen av säkerheten på svensk järnväg. Under 2023 har antalet allvarliga olyckor ökat och fler har mist livet, jämfört med året innan.
2022 avled 8 personer i olyckor och 8 skadades allvarligt, 2023 avled 15 och 14 skadades allvarligt. Den vanligaste dödsorsaken på järnvägen är självmord. Under året ökade antalet självmord på järnvägen från 60 personer 2022 till 78 personer 2023. Enligt Sveriges nationella mål ska antalet omkomna i spårtrafiken halveras från 2020 till 2030. Nuvarande läge är inte i linje med den utvecklingen som krävs för att nå målet.
– Sammantaget ser vi att säkerheten inom svensk järnväg försämrades under 2023, säger Gisela Liss, utredare vid Transportstyrelsen.
Hög säkerhetsnivå i Europa
Jämfört med flertalet andra europeiska länder så ligger dock Sverige fortsatt på en hög säkerhetsnivå.
Under 2023 uppnådde Sverige alla säkerhetsmål som EU-kommissionen ställt på svensk järnväg, förutom inom två områden, passagerare och anställda. raven uppfylldes inte då fem passagerare skadade allvarligt, merparten vid fall i vagn eller vid på- och avstigning. Två anställda avled under 2023, en inom växling och en vid arbete i spår.
Olycksdrabbat på jobbet under året
2023 är det år då flest anställda varit inblandade i olyckor och störst antal allvarliga olyckor inträffat sedan 2016. Växlingsolyckorna utgör en stor andel, där vissa arbetsmoment är särskilt riskabla, till exempel att färdas utanpå fordon. Det har också rapporteras in ett relativt stort antal olyckor och tillbud med anställda som jobbar i spårmiljö.
– Riskerna för anställda inom järnvägen fortsätter att vara stora. Det är därför viktigt att branschen fortsätter arbetet med att stärka en god säkerhetskultur i sina organisationer och utvecklar och säkerställer de anställdas och underentreprenörers säkerhetskompetens, säger Gisela Liss.
*Rapporten omfattar främst den statliga järnvägen samt anslutande spår.
Källa: Transportstyrelsen