Förseningar hotar Fehmarnbält-tunneln – danskt projekt i fara

Illustration av Fehmarnbält-övergången, som en dag ska binda samman Danmark och Tyskland. Bild: Fehmarnbält-projektet

Den omfattande Fehmarnbält-övergången, som binder samman Danmark och Tyskland, står inför stora förseningar på grund av problem på den tyska sidan. Enligt danska medier dröjer det kanske ett decennium innan projektet är i full drift – något som kan skapa betydande problem för trafiken mellan länderna.

– Det hjälper inte att Danmark färdigställer en 18 kilometer lång sänktunnel med ny järnväg om tågen inte kan fortsätta sin färd utanför tunneln, rapporterar den danska tidningen Ekstra Bladet.

Tyska förseningar oroar Danmark

Nyligen informerades de trafikpolitiska talespersonerna i det danska parlamentet om den allvarliga situationen. med bekymrade miner fick de höra att den tyska järnvägssträckan, som är avgörande för förbindelsen, kanske inte blir klar förrän fyra till fem år efter den planerade öppningen av tunneln år 2029.

– Jag är medveten om de problem som uppstått kring tidsplanen för den tyska delen av järnvägsanslutningarna till Fehmarnbält-övergången, skrev Danmarks transportminister Thomas Danielsen i ett uttalande till Ekstra Bladet.

– Jag har informerat det danska parlamentet och diskuterar regelbundet frågan med min tyska kollega. framför allt gäller detta den nya tunneln under Fehmarnsund, som har en mycket snäv tidsplan.

Gammal infrastruktur skapar hinder

Problemet är att järnvägen på den tyska sidan är föråldrad och delvis går över en sliten bro över Fehmarnsund, Sundet som skiljer ön Fehmarn från det tyska fastlandet. bron klarar inte av att bära tunga godståg och har redan idag svårt att hantera persontrafik och biltrafik. Planen är att ersätta bron med en ny tunnel som ska rymma både en ny järnvägslinje och en fyrfilig motorväg. den gamla bron ska dock bevaras för gångtrafikanter, cyklister och långsammare vägtrafik.

Tunnelprojektet har dock stött på stora problem, framför allt gällande miljötillstånd och invändningar från allmänheten. Enligt uppgifter till Ekstra Bladet har projektet nu skjutits upp till åren 2033–2035. om detta stämmer innebär det att inga godståg kommer att kunna trafikera den tyska delen förrän tidigast då.

Plan b – temporära lösningar på bordet

Enligt tyska myndigheter pågår nu arbetet med en så kallad plan b, som innebär att den slitna bron ska rustas upp till 2029. men i ett memo från det danska transportministeriet från 2023 framgår att denna lösning troligen bara kommer att underlätta för persontrafiken.

– Det är en kortsiktig lösning, men den behövs om vi ska undvika allvarliga förseningar för den danska delen av projektet, säger en källa inom transportsektorn.

Ekstra Bladet har försökt nå tyska delstaten Schleswig-holsteins transportminister Claus Ruhe Madsen för en kommentar, men han har inte svarat på tidningens förfrågningar.

Slutdatum oklart för den tyska delen

Tyska DB, som ansvarar för järnvägsnätet, har uttalat sig och säger att de förväntar sig att järnvägsanslutningarna och den nya Fehmarnbält-övergången på den tyska sidan ska vara klara i slutet av 2029. trots denna försäkran kvarstår oron för att projektet ska drabbas av ytterligare förseningar, vilket skulle fördröja de fulla fördelarna med den viktiga Fehmarnbält-tunneln.

Källa: Extra Bladet / LOK-Report

 

4o