Polen: PKP Intercity tillkännager första upphandlingen av elektriska tvåvåningståg

PKP Intercity planerar att använda de nya tvåvåningstågen för den nationella ekonomitrafiken på populära rutter, inklusive sträckorna Warszawa–Gdańsk, Łódź, Olsztyn, Wrocław, Kraków, Białystok och Terespol. Foto: PKP-Intercity

PKP Intercity har offentliggjort sin första upphandling någonsin för elektriska tvåvåningståg för den nationella trafiken, med planer på att köpa 42 tåg och möjligheten att utöka med ytterligare 30. Detta blir den första beställningen av sitt slag i företagets fordonsflotta, och den största när det gäller både antalet tåg och det totala värdet – nära 10 miljarder zloty (2,3 miljarder euro) i grundversionen.

Denna upphandling är en reaktion på den ökande efterfrågan på fjärrtåg och ett led i förberedelserna för den förväntade liberaliseringen av järnvägsmarknaden efter 2030. PKP Intercity, som vill konkurrera med andra transportföretag, behöver moderna, snabba fordon som kan hantera ett stort antal passagerare och samtidigt vara kostnadseffektiva. I upphandlingen ingår även ett 30-årigt underhållsavtal, och möjligheten att utöka med ytterligare 30 tåg. Grundbeställningen värderas till nästan 10 miljarder zloty (2,3 miljarder euro), varav 55 procent avser fordonsköpet. Med möjligheten till fler tåg kan det totala kontraktsvärdet nå upp till 17 miljarder zloty (4 miljarder euro). Alla fordon i grundbeställningen ska levereras senast 77 månader efter att avtalet har tecknats.

Tvåvåningståg: snabba, bekväma och rymliga

Initiala specifikationer, som kommer att diskuteras vidare med tillverkare, inkluderar en minimihastighet på 200 km/h och dubbla elsystem – 3 kilovolt likström och 25 kilovolt växelström.

Tågen ska vara anpassade för långdistanstrafik och rymma cirka 500 passagerare, som kan njuta av bekväma säten med individuella bord, armstöd, fotstöd och belysning. Wi-Fi, el- och USB-uttag, samt luftkonditionering och ett passagerarinformationssystem kommer att bidra till en behaglig resa. Säkerheten kommer att säkerställas med ett ombord brandlarm och videoövervakning. Förutom första och andra klass kommer tågen att ha en vilozon, barnområde, automater med matservice och utrymme för både cyklar och bagage. Dessutom kommer tågen att utrustas med säkerhetssystemet ETCS nivå 1 och 2 samt GPS.

Viktiga kontrakt med polska tillverkare

PKP Intercity har under 2024 undertecknat flera stora kontrakt för nya fordon. I början av året tecknades ett avtal med NEWAG från Nowy Sącz om köp av 63 elektriska flerströmslok, med en option på ytterligare 32 lok samt ett femårigt underhållsavtal. Detta var den största enskilda fordonsbeställningen i företagets och tillverkarens historia, med ett totalt värde på nästan 2,3 miljarder zloty.

På våren undertecknade PKP Intercity också ett avtal om ombyggnad av 50 COMBO-multifunktionsvagnar, med ett totalt värde på 461 miljoner zloty. Detta arbete utförs av H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

I juli tecknade PKP Intercity ett avtal med NEWAG om köp av 35 tvådrivna tåg (bimodala tåg) för både elektrifierade och icke-elektrifierade sträckor. Detta kontrakt, med ett värde på 3,3 miljarder zloty, inkluderar ett 10-årigt underhållsavtal.

Under sommaren ingick PKP Intercity även ett avtal med H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych om leverans av 300 nya vagnar, med möjlighet att utöka till totalt 450 vagnar. Kontraktsvärdet för den initiala beställningen är nästan 4,2 miljarder zloty. Dessa vagnar är designade för att köra i hastigheter upp till 200 km/h, och passagerarna förväntas kunna resa med dem senast 2026.

Framtida planer för höghastighetståg

PKP Intercity har också aviserat en kommande upphandling för köp av höghastighetståg med en minimihastighet på 250 km/h. Denna satsning är en del av företagets långsiktiga plan att förbättra både kapacitet och hastighet i den polska tågtrafiken och möta framtida utmaningar på en alltmer konkurrensutsatt marknad.

Källa: LOK-Report