Norge stöttar CargoNet med unikt bidrag – En satsning för miljövänligare transport

CargoNets godståg El 14 på Dovrebana, nära Dombås, Norge. Foto: Wikipedia Common, kredit: David Gubler

Den norska regeringen föreslår ett engångsbidrag på 500 miljoner norska kronor (cirka 43 miljoner euro) till det statliga godstågsbolaget CargoNet. Syftet är att stärka bolagets lönsamhet och konkurrenskraft gentemot lastbilstransporter, som är den största utmanaren inom godstransportmarknaden.

Stödet är en del av regeringens strategi för att öka mängden gods som transporteras på järnväg och därigenom främja klimatvänliga transporter, bättre tillgänglighet och ökad trafiksäkerhet.

Regeringens stöd till järnvägstransporter i konkurrensens tid

– Det är svåra tider för godstågsbranschen. CargoNet har haft det tufft med lönsamheten. Vi banar nu vägen för att företaget ska kunna fortsätta sin verksamhet de kommande åren. Detta bidrar till att stärka både lönsamheten och konkurrenskraften gentemot vägtransporter, säger Jon-Ivar Nygård, Norges transportminister.

Ingen påverkan på anställdas pensionsvillkor

CargoNet övergick 2019 till ett premiebaserat pensionssystem men har fortfarande ekonomiska åtaganden gentemot Statens pensjonskasse (SPK). Det föreslagna bidraget är avsett att täcka dessa åtaganden utan att påverka pensionsvillkoren för CargoNets anställda.

– Jag vill understryka att vårt förslag att täcka CargoNets åtaganden i SPK inte kommer att påverka pensionsvillkoren för företagets medarbetare, framhåller Nygård.

För att stödet ska bli verklighet krävs inte bara godkännande av Stortinget i den ordinarie budgetprocessen, utan även en granskning och godkännande av EFTA Surveillance Authority (ESA), som övervakar statsstödsärenden i EFTA-länderna.

CargoNet – Nyckelspelare inom norsk järnvägstransport

CargoNet är Norges ledande aktör inom järnvägsbaserad godstransport och spelar en central roll i att minska klimatpåverkan från godstransporter. Företaget erbjuder effektiva lösningar för att transportera gods över långa avstånd och är särskilt inriktat på att koppla samman Norges större städer och hamnar.

På senare tid har CargoNet kämpat med att bibehålla lönsamheten, inte minst på grund av den hårda konkurrensen från lastbilssektorn. Trots utmaningarna har bolaget lyckats förbättra sina transportlösningar genom att öka effektiviteten i godshanteringen och implementera mer hållbara arbetsmetoder. Det föreslagna bidraget från regeringen ger CargoNet en möjlighet att fortsätta utveckla och stärka sin position på marknaden.

Ett steg mot hållbarare transporter

Transportsektorn står för en betydande del av Norges koldioxidutsläpp, och en övergång från väg- till järnvägstransporter är avgörande för att uppnå klimatmålen. Regeringens stöd till CargoNet är inte bara en investering i bolagets framtid, utan även i Norges ambitioner att skapa en mer hållbar transportinfrastruktur.

– Mer gods på järnväg är positivt både för klimatet och för säkerheten på våra vägar, avslutar Nygård.

Med detta engångsstöd hoppas regeringen kunna bana väg för en framtid där järnvägsbaserade transporter får en starkare roll i Norges godstransportnätverk och bidrar till en grönare och mer hållbar transportsektor.

Källa: Lok-Report