Det statliga brittiska tågbolaget Northern har inlett den största fordonsinvesteringen i sin historia. Genom en omfattande upphandling planerar bolaget att ersätta en stor del av sin befintliga flotta och modernisera tågtrafiken i norra England.
Northern har bjudit in ledande tågtillverkare att inleda förhandlingar om leveransen av de nya tågen. Syftet är att förbättra resandet för miljontals passagerare och säkerställa en mer effektiv och hållbar tågtrafik i regionen.
Planen innebär att ungefär två tredjedelar av den nuvarande flottan ska bytas ut under det kommande decenniet. De nya tågen kommer att bestå av en kombination av eldrivna och flerfunktionsfordon som kan drivas både på el och diesel.
Fokus på hållbara transporter
I upphandlingen ingår även batteridrivna tåg, vilket ligger i linje med den brittiska regeringens satsning på en mer hållbar och klimatanpassad järnväg. Genom att investera i el- och batteridrift tar Northern ytterligare steg mot målet om en utsläppsfri tågtrafik.
– Nästan sextio procent av våra tåg är mellan trettiotvå och fyrtio år gamla. De har tjänat regionen väl, men det är dags att inleda arbetet med att ersätta dem, säger Tricia Williams, verkställande direktör för Northern.
– Detta är en avgörande satsning för Northern och kommer att förändra vår flotta för miljontals resenärer. Det bekräftar också att el och batteridrift är vår långsiktiga lösning.
Förbättrad drift och minskade underhållskostnader
De nya tågen kommer att ge flera operativa fördelar, bland annat enklare hantering av fordonsflottan, lägre underhållskostnader och mer enhetlig personalutbildning. Flerfunktionsfordonen ska kunna konverteras till ren batteri- eller eldrift under sin livslängd, vilket gör det möjligt att successivt fasa ut dieseldrivna tåg och därmed minska utsläpp och buller.
– Denna viktiga modernisering innebär smidigare resor och hjälper Northern att leverera de tjänster som passagerarna förtjänar, säger Storbritanniens järnvägsminister, Lord Hendy.
– Det är också positiva nyheter för vår tågindustri och visar att efterfrågan på nya fordon är fortsatt stark.
Första tågleveranserna planerade till 2030
Northern planerar att tilldela kontrakten till utvalda leverantörer under 2026. De första tågen väntas vara i trafik senast 2030.
I den första fasen kommer bolaget att prioritera utbyte av de äldre tågen i klasserna 150, 155 och 156. Dessutom ska tolv nya trevagnståg med eldrift tas i bruk för lokala tjänster mellan York, Leeds, Huddersfield och Manchester, i samband med att Transpennine-rutten elektrifieras.
I de efterföljande faserna kommer ytterligare äldre tåg att ersättas, i takt med att de nya fordonen levereras. Dessa kommande modeller kommer att vara utrustade med avancerad teknik för att uppfylla moderna krav på komfort, driftsäkerhet och passagerarupplevelse.
Stora tillverkare deltar i upphandlingen
I det första steget av upphandlingsprocessen har Northern bjudit in flera av de största tågtillverkarna – Alstom, CAF, Hitachi, Siemens och Stadler – att lämna anbud. Bolaget har satt upp ambitiösa leveransmål och utmanar tillverkarna att få de nya tågen i drift så snabbt som möjligt.
Genom denna investering tar Northern ett stort steg mot att modernisera tågtrafiken och skapa en mer tillförlitlig, bekväm och hållbar järnväg för resenärer i norra England.
Källa: Rail News