Historiska ånglok: Svårt att ersätta kol som bränsle

"Molli" färdas längs en historisk smalspårsbana i Mecklenburg-Vorpommern. Tåget trafikerar sedan 1886 sträckan mellan Bad Doberan, Heiligendamm och Kühlungsborn. Banan, som är en av Tysklands äldsta smalspårsbanor, har blivit en populär turistattraktion då den fortfarande drivs med klassiska ånglok. Ångtågen kör genom stadens gator i Bad Doberan innan de fortsätter genom natursköna landskap mot kusten. Foto: MBB

Den smalspåriga tyska ångbanan Mecklenburgische Bäderbahn, mer känd som "Molli", har låtit undersöka om dess lok kan drivas med mer klimatvänliga bränslen istället för kol. Resultaten visar att det är svårt att hitta en lösning utan stora tekniska och ekonomiska utmaningar.

Studie vid Nordhausens högskola

Mecklenburgische Bäderbahn (MBB) gav Nordhausens högskola i uppdrag att genomföra en förstudie för att analysera energiförbrukningen hos ångloken och möjliga alternativ till kol. Studien visade att varje resa med "Molli" kräver cirka 180 kilo stenkol och 1,4 kubikmeter vatten. Alternativa bränslen som väte bedömdes vara opraktiska på grund av tekniska och ekonomiska hinder.

Utmaningar med fasta och flytande bränslen

Fasta biobränslen visade sig ha olika energivärden och förbränningsegenskaper, vilket kan ge otillräcklig värmeutveckling och därmed försämra lokens prestanda. – För att kunna använda dessa bränslen effektivt kan det bli nödvändigt att bygga om loken, konstaterade studien.

Alternativa bränslen för "Molli" har undersökts

Flytande bränslen anses lättare att hantera, men de uppfyller inte alltid kraven på klimatneutralitet. Lovande alternativ som träpellets och pyrolyskol har egna utmaningar, exempelvis väderoberoende lagring samt svårigheter med att hålla loken varma under natten.

Biomethan och syntetiska bränslen kräver stora anpassningar

Användning av biometan eller syntetiska bränslen skulle innebära omfattande ombyggnader av lokens teknik. Förändringarna skulle dock vara kostsamma och innebära ytterligare tekniska utmaningar.

Olika krav på olika lok

Studien påpekar att Mecklenburgische Bäderbahn inte utan vidare kan tillämpa resultaten på sin verksamhet, eftersom varje lok har unika krav. Framtida lösningar för en mer hållbar drift kräver därför ytterligare forskning och anpassning.

Frågan om alternativa bränslen för denna ikoniska bana förblir en utmaning, men intresset för att hitta lösningar för en mer hållbar drift är stort.

Källa: Eurailpress