Premiär - SJs moderniserade X40 rullar ut på spåren

SJs upprustade och moderniserade dubbeldäckare på Gävle centralstation. Foto: SJ

I år är det 20 år sedan SJ satte de första X40-dubbeldäckarna i trafik, men från och med nu sätts de första upprustade X40-dubbeldäckarna i trafik. De moderniserade tågen ska ge förbättrad komfort och bättre tekniska lösningar för resenärerna.

De första X40-dubbeldäckarna togs i bruk för 20 år sedan och har använts flitigt på det svenska järnvägsnätet. För att tågen ska kunna trafikera spåren under lång tid framöver har en omfattande upprustning genomförts. Det första renoverade tåget sätts nu i trafik mellan Västerås och Stockholm. Fler kommer att tas i bruk successivt på linjerna Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal samt Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg.

SJs vd Monica Lingegård beskriver upprustningen som en del av en större satsning på fordon:

"Nu blir vår stora fordonssatsning konkret. De närmaste åren investerar vi 19 miljarder kronor i nya och upprustade tåg, och redan nu kan våra resenärer börja ta del av resultat", säger SJs vd Monica Lingegård.

b
Radiotransparenta fönster  för bättre mobiltäckning och uppkoppling. Foto: SJ

Förbättringar ombord

Upprustningen omfattar flera förbättringar. Bland annat har sittplatserna fått nya dynor och ny klädsel, och borden har sänkts för att underlätta arbete med dator. Samtliga platser har fått mer benutrymme, och radiotransparenta fönster har installerats för att förbättra mobiltäckning och uppkoppling. Toaletterna har renoverats, belysningen har bytts ut för jämnare ljusflöde och fler eluttag har installerats. Dessutom har cykelplatser tillkommit.

Lingegård betonar att moderniseringen förbättrar både reskomfort och möjligheter till arbete och studier ombord:

– De moderniserade dubbeldäckarna är mycket bekvämare för resenären. Alla ytskikt i tåget är nya och fordonet har en ny design. De lämpar sig även bättre för arbete och studier ombord än sina föregångare, säger hon.

Även SJs personal påverkas av förändringarna. De nya sätena är enklare att rengöra och byta ut vid behov, vilket ska underlätta underhåll och städning.

Fakta: De upprustade dubbeldäckarna

  • Alla X40-tåg med tre vagnar rustas upp, totalt 27 fordon.
  • Det första tåget sätts i trafik i dag, och därefter tas ett nytt fordon i bruk ungefär en gång i månaden under de kommande två åren.
  • De kommer att trafikera linjerna Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal samt Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg.
  • De upprustade tågen blir en del av SJs nya regionaltågsflotta, tillsammans med nya regionaltåg som företaget investerat i.
    b
    Bekvämare sittplatser, sänkta bord, fler eluttag och mer benutrymme är några av förbättringarna. Foto: SJ
    b
    Den moderniserade dubbeldäckaren X40 har uppgraderats med ny belysning som har jämnare och bättre ljusflöde. Foto: SJ
    b
    Tågets utsida har både målats och lackats om. Foto: SJ