Italien: Tunnelborrmaskinen "Partenope" startar arbetet med Saginara-tunneln på höghastighetsbanan Salerno–Reggio Calabria

Webuild-koncernens största mekaniska tunnelborrmaskin i Europa – TBM – startade sina motorer på höghastighetsbanan Salerno–Reggio Calabria för att gräva Saginara-tunneln på etapp 1A Battipaglia–Romagnano. Arbetet utförs av ett konsortium av företag under ledning av Webuild på uppdrag av RFI. Foto: Webuild

I kommunen Campagna i provinsen Salerno pågår byggandet av den nya höghastighetsbanan mellan Salerno och Reggio Calabria. Vid grävningen av Saginara-tunneln, som ska förbinda Battipaglia med Romagnano, togs den 21 februari 2025 en av Europas största mekaniska tunnelborrmaskiner i drift.

Maskinen fick namnet "Partenope" efter en namntävling organiserad av RFI (Gruppo FS Italiane).

Ett strategiskt projekt för Italien

Landets vice premiärminister och infrastruktur- samt transportminister, Matteo Salvini, deltog via videokonferens vid invigningen av arbetet. Han uttryckte stor tillfredsställelse och betonade projektets strategiska betydelse för att skapa ett snabbare, säkrare och mer sammanlänkat Italien. Ministern tackade även alla arbetare på byggplatsen och lyfte fram deras yrkesskicklighet och betydelse för projektets genomförande.

Tunnelborrmaskinen "Partenope"

Tunnelborrmaskinen är 130 meter lång, väger 4 000 ton och drivs av 18 motorer med en effekt på vardera tio megawatt. Med ett borrhuvud på 13,46 meter i diameter kommer maskinen att gräva den tre kilometer långa tunneln mellan Campagna och Contursi Terme i Salerno-provinsen. Arbetet kommer att pågå dygnet runt, sju dagar i veckan, och sysselsätta över 100 högt specialiserade arbetare.

Byggsträckan

Den nya sträckan mellan Battipaglia och Romagnano omfattar 33 kilometer dubbelspår som ansluter till järnvägslinjen Battipaglia–Potenza. Projektet genomförs i flera etapper och går genom flera kommuner i Salerno-provinsen. Investeringen uppgår till 2,8 miljarder euro och leds av konsortiet Xenia tillsammans med Italferr.

En del av Europas järnvägsnät

Höghastighetsbanan mellan Salerno och Reggio Calabria är en viktig länk mellan norra och södra Italien. Den ingår i det transeuropeiska transportnätet TEN-T:s järnvägskorridor Skandinavien–Medelhavet och finansieras delvis genom PNRR. Den nya järnvägsförbindelsen kommer att förbättra tillgängligheten, påskynda resor till Potenza, Kalabrien och Sicilien samt stärka godstransporterna till och från hamnen i Gioia Tauro.

Tydlig information till allmänheten

Projektet är en del av FS-gruppens initiativ Cantieri Parlanti, som genomförs i samarbete med Italiens infrastruktur- och transportdepartement. Syftet är att ge medborgare och intressenter tydlig och transparent information om byggarbetets betydelse och framsteg.

Källa: FS Italiane, Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti