Metroselskabet I/S har valt PA Consulting och Jacobs som rådgivare för deras ramavtal gällande drift och underhåll för Köpenhamns tunnelbana. Tunnelbanan transporterar över 300 000 passagerare under vardagarna.
Avtalet syftar till att tillhandahålla omfattande forskning och vägledning kring tunnelbanans drift och underhåll. Det innefattar strategisk och teknisk rådgivning inom projekt- och designledning, järnvägsinstallationer och säkerhet, vagnar och signalsystem, samt övergripande drift och underhåll. Uppdraget sträcker sig över åtta år, och målet är att skapa en stark partnerskap för att vidareutveckla en av världens mest avancerade kollektivtransportsystem.
– Vi är stolta över att ha fått detta uppdrag med syftet att vidareutveckla ett av de mest avancerade kollektivtrafiksystemen i världen. Med utgångspunkt från tidigare erfarenheter av att stötta kollektivtrafikmyndigheter och privata operatörer och leverantörer i större transformationsprojekt är målsättningen att hjälpa även det danska Metroselskabet att nå sin fulla potential, vilket gynnar samhället i och runt Köpenhamn, säger Joacim Sundell, Head of Nordic Transport på PA Consulting.
– Jacobs levererar komplexa transportprojekt i tätbefolkade stadskärnor runt om i världen med fokus på infrastrukturlösningar som betjänar lokalsamhället på det mest effektiva sättet", säger Per Englund Head of Jacobs Scandinavia.
–Tillsammans med PA tar vi med oss våra digitala affärsverktyg och AI-lösningar i kombination med djup kunskap om järnvägssektorn för att stödja Köpenhamns tunnelbana när den fortsätter att tillhandahålla modern, framtidssäkrad infrastruktur för stadsresor till en snabbt växande befolkning, tillägger Per Englund.
Sedan öppnandet 2002 har Köpenhamns tunnelbana betjänat över en miljard passagerare och går nu 24 timmar om dygnet. Med expansioner som M3 Cityringen och M4 Nordhavn inkluderande 19 nya stationer i Köpenhamn, samt framtida planer på utbyggnad till Sydhavn och Valby, en potentiell ny tunnelbanelinje (M5) och överväganden för förlängningar som M4 till Yttre Nordhavn, fortsätter tunnelbanan att utvecklas och växa.