Företaget European Locomotive Leasing Group (ELL), baserat i Wien och München, har tillsammans med Siemens Mobility ingått ett ramavtal för leverans av upp till 200 ytterligare Vectron-lokomotiv.
Dessa lokomotiv, avsedda för både person- och godstransporter, kommer att levereras i olika strömsystemvarianter. Initialt har sextio lokomotiv beställts och dessa kommer att börja levereras från och med 2025. Detta fjärde ramavtal mellan ELL och Siemens Mobility markerar en fortsättning på deras långvariga och starka partnerskap.
Största flotta
Senast 2027 kommer ELL att ha minst 301 Siemens Vectron-lokomotiv i drift och därmed skapa Europas största Vectron-flotta. På medellång sikt ger det nya avtalet ELL möjlighet att utöka sin Vectron-flotta till över 400 lokomotiv.
ELL, som fortsätter att förlita sig på Siemens Vectron-lokomotiv, ser detta avtal som en milstolpe i företagets utveckling.
- Vår målsättning är att expandera vår marknadsledande position inom kundvänlighet, tillförlitlighet och effektivitet. Vi tror på järnvägens framtid. Dess överlägsna miljövänlighet och kostnadseffektivitet på de långa internationella järnvägssträckorna samt strukturomvandlingen inom godstransporter på järnväg gör leasing av lokomotiv till en attraktiv affärsmodell för framtiden. ELL följer en konsekvent strategi för nollutsläpp. Våra viktigaste tillgångar är vår fokuserade fordonsflotta och ett omfattande servicenätverk på över 30 platser i Europa. Utvecklingspartnerskapet med Siemens och koncentrationen på en standardiserad lokomotivtyp är viktiga byggstenar för oss att framgångsrikt stå emot konkurrensen på marknaden, säger Christian Kern, VD för European Locomotive Leasing Group.
Olika konfigurationer för gränsöverskridande transporter
Albrecht Neumann, VD för Rolling Stock på Siemens Mobility, konstaterar att ELL länge har förlitat sig på kvaliteten och tillförlitligheten hos Siemens Vectron-lokomotiv.
- Detta nya ramavtal bidrar ytterligare till klimatskyddet och understryker återigen fördelarna med vår lokomotivplattform. Med Vectron kan ELL flexibelt möta kundkrav och erbjuda olika konfigurationer för gränsöverskridande transporter i hela Europa, säger Neumann.
Detaljer i avtalet innefattar att ELL säkrar inköp av ett brett utbud av multisystemlok, inklusive Vectron Dual Mode. Genom att beställa valfria paket kan ELL exakt utrusta lokomotiven för att möta specifika krav och för användning i särskilda områden.
Drift i 20 europeiska länder
Siemens Mobility kommer också att aktivt stödja ELL i att ytterligare stärka deras kompetens inom drift, underhåll och service av fordonen.
Sedan första leveransen 2012 har över 2 200 lok från Vectron-familjen sålts till 95 kunder och flottan har sammanlagt tillryggalagt över 850 miljoner kilometer. Lokomotiven är för närvarande godkända för drift i 20 europeiska länder. Vectron och dess olika utrustade varianter tillverkas i Siemens Mobility-anläggningen i München-Allach.
Källa: Siemens Mobility