Stadler, en tillverkare av tåg, har fått tillstånd för sin nya hybridlokomotiv EURO9000 att köra i Belgien och Nederländerna.
Denna lokomotivmodell har redan fått tillstånd att köra i Tyskland, Österrike och Schweiz. Man förväntar sig också att få tillstånd att köra i Italien under 2024.
EURO9000 är en lokomotivmodell som kan köra i flera olika länder i Europa. Den är byggd för att kunna transportera godståg på de stora järnvägslinjerna i Europa. Lokomotivet kan köra fort och dra långa och tunga tåg med bara en maskin.
Kan köra på alla spår
EURO9000 har en kraft på 9 megawatt och kan köra på elektrifierade spår med både växelström och likström. Dess hybrid design gör att man kan använda upp till tre olika drivsystem: elektricitet, diesel eller batterier. Detta gör att lokomotivet även kan köra på spår som inte har elektricitet.
EURO9000 uppfyller de tekniska specifikationerna för interoperabilitet (TSI) i EU. Det betyder att det kan utrustas med olika system för att kunna köra säkert och smidigt över gränserna i Europa. Lokomotivet är byggt för att kunna användas i Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Nederländerna och Belgien. Under de senaste två åren har två prototyper testats framgångsrikt i Belgien och Nederländerna.
Viktigt steg
EURO9000 har varit i drift i Tyskland och Österrike sedan mars 2023, och fick godkännande i Schweiz den 2 november. Det nyliga godkännandet i Belgien och Nederländerna är ett viktigt steg framåt. Iñigo Parra, vice verkställande direktör på Stadler Division Spain, säger att utmaningarna med att samordna Europas järnvägsnät och EU:s krav på att flytta mer godstransporter till järnvägar har motiverat Stadler att utveckla EURO9000.
European Loc Pool (ELP) var den första kunden som beställde 30 EURO9000 lokomotiv, varav sju redan har levererats och är i drift. Alpha Trains har nyligen beställt 12 EURO9000 lokomotiv som ska levereras år 2025.
Källa: Stadler