Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 har startat en upphandling för att anlita en utredningsorganisation som ska genomföra en omfattande lokaliseringsutredning. Detta arbete är avgörande för planeringen av den framtida Nobelbanan, en ny järnvägssträckning mellan Örebro och Kristinehamn.
– Vi behöver knyta till oss kompetens för att bedöma effekter på samhälle, landskap och natur samt teknisk kompetens som kan bedöma järnvägens funktion, lokalisering och utformning, säger Jonas Karlsson, VD för Oslo-Sthlm 2.55.
Utredningen beräknas pågå i cirka 18 månader med start efter sommaren 2024. Målet är att identifiera den mest lämpliga placeringen för den nya järnvägen efter noggranna studier och jämförelser av flera alternativ.
Många aspekter att beakta
Diskussionerna om att förbättra järnvägsförbindelserna mellan Karlstad och Värmland samt Örebro och Mälardalen har pågått länge. Med denna utredning tar arbetet ett stort steg framåt mot att realisera dessa planer.
Lagen kräver att järnvägen dras så att den maximerar samhällsnyttan till en kostnad som är samhällsekonomiskt rimlig. Hänsyn måste tas till människor, natur, landskap och samhällsnytta. Dessutom finns starka riksintressen inom området, inklusive försvar, natur och vattenförsörjning.
– För Trafikverket innebär lokaliseringsutredningen att vi får ett bättre underlag till Trafikverkets arbete att planera och prioritera åtgärder i transportsystemet, vi följer arbetet med stort intresse, säger Rami Yones, regiondirektör, Trafikverket Region mellersta.
Samarbete och involvering
Utredningen genomförs av Oslo-Sthlm 2.55 i samarbete med Trafikverket. Berörda kommuner och andra intressenter kommer att involveras i processen för att säkerställa en omfattande och inkluderande bedömning.
Det omfattande arbete som nu påbörjas är avgörande för att kunna fastställa var den nya järnvägen bör byggas. Många faktorer måste beaktas och många intressen balanseras innan en slutlig rekommendation kan presenteras.
Källa: Oslo-Sthlm 2.55