I riksdagsmotion skriver högerpartierna M, KD, L och SD att en satsning på höghastighetståg ”riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar” inom infrastruktur. Motionen är ett svar på den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033.
Planerade satsningar på deletapper av de nya stambanorna kan komma att drabbas.
”Jag har svårt att tro att det är sant”, säger Göran Forsberg (S), tidigare kommunalråd i Nyköping", till NT.
En deletapp av de nya stambanorna som finns i den nationella planen är Ostlänken mellan Järna och Linköping.
”Vi står på olika sidor i politiken. Men oavsett det: Jag kan inte tro att någon är så oerhört korkad att man ställer av ett projekt som befinner sig på den position som Ostlänken gör”, säger Göran Forsberg.
Nu ska samarbetspartierna initiera en utredning kring järnvägen och den nationella planen för transportinfrastrukturen.
Även i Borås är man orolig för den planerade järnvägen mellan Borås och Göteborg påverkas.
”Skulle den järnvägen försvinna, vilket jag än så länge inte har fått några indikationer på, då skulle det vara riktig allvarligt. Men jag utgår ifrån att den sträckan ligger kvar”, säger Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande till Borås Tidning.