Škoda och Uzbekistans Järnvägar ingår rekordstort avtal om elektriska tåg

Tågens låggolvskonstruktion gör dem tillgängliga för alla. Foto: Škoda Group

Škoda Group har tecknat ett avtal värt 320 miljoner euro med Uzbekistans statliga järnvägar för leverans av 30 elektriska tåg. Detta avtal är det största någonsin för ett tjeckiskt företag i Uzbekistan och markerar en ökad närvaro för tjeckiska och europeiska företag i regionen.

Ceremonin för kontraktsundertecknandet ägde nyligen rum vid Škodas huvudkontor i Pilsen, där Uzbekistans premiärminister Abdulla Aripov närvarade, tillsammans med transportministrarna från både Uzbekistan och Tjeckien.

Enligt avtalet kommer Škoda att tillverka bredspåriga elektriska tågsenheter för Uzbekistans statliga järnvägar, liknande de modeller som de redan producerar för Lettland och Estland. Produktionen förväntas starta nästa år med finansiering från tjeckiska banker och stöd från exportförsäkringsagenturen EGAP.

Entusiasm

Zdeněk Sváta från Škoda Group kommenterade avtalet och framhävde det som ett steg mot stärkta internationella samarbeten. Tågen, som består av fyra vagnar med bredspår (1520 mm), kommer att tillverkas i Škodas anläggning i Ostrava, med vissa monteringsoperationer utförda i Uzbekistan.

Uzbekistans premiärminister Abdulla Aripov uttryckte sin entusiasm över de moderna tågen som ska transformera landets järnvägssystem och passagerarupplevelse. Tjeckiens transportminister Martin Kupka betonade värdet av att stödja tjeckiska företag utomlands, och såg detta avtal som betydelsefullt för den tjeckiska industrin och som en väg för andra tjeckiska företag inom transportsektorn att etablera sig i Uzbekistan.

Ergonomi

Škodas elektriska enheter är utrustade med ergonomiska säten, luftkonditionering, Wi-Fi och ett omfattande kamerasystem, vilket lovar en förstklassig passagerarupplevelse. Tågens delvisa låggolvskonstruktion gör dem tillgängliga för alla. Produktionen av dessa enheter kommer att övervakas av Škodas anläggning i Ostrava, känd för sin expertis inom bredspåriga tåg.

Regionens järnvägssystem är avgörande för den transkaspiska internationella transportrutter och integreras smidigt med det utvidgade trans-europeiska transportnätverket.

Ny strategi

EU:s Global Gateway-strategi betonar vikten av att förstärka transportkapaciteten i den centrala korridoren. EU-Centralasiens toppmöte i Samarkand 2022 diskuterade att stärka hållbara transportförbindelser mellan EU och Centralasien, med föreslagna investeringar i järnvägsinfrastruktur och hamnanläggningar.

Källa: Škoda Group