Railcare hjälper Trafikverket med vinterunderhåll på järnvägarna från mitten av november till mitten av mars. Avancerade snöröjningsmaskiner används på specifika platser längs järnvägsnätet för att säkerställa framkomlighet.
Enligt Daniel Bolin, ansvarig för entreprenadverksamheten, innebär kontraktet att bolaget har flera snöplogar, smältare och personal utspridda över Sverige. De har utvecklat smältare i samarbete med Trafikverket som smälter och tar bort snön på platsen istället för att förflytta den. Snöplogarna används på öppnare områden för att skapa passager utan att störa spårtrafiken.
För att säkerställa rätt placering och tid för sina maskiner och personal har Railcare dagliga prognosmöten med Trafikverkets NOL (Nationella Operativa Ledare) och SMHI. Daniel nämner att de har baser i Stockholm, Hallsberg, Göteborg, Ånge och Långsele och tack vare kommunikationen med Trafikverket och deras personal kan de anpassa sig efter behoven.
– Här i Stockholm där jag utgår ifrån så har det gått riktigt bra på våra pass hittills i vinter. Som exempel snöröjde vi totalt 123 växlar under två skift med vår mindre snösmältningsmaskin SR300, sa Daniel Bolin.