Alstom har nyligen levererat de nya MP14-tågen för att möta tidplanen för utbyggnaden av linje 14, vilket möjliggör en 105-sekunders turtäthet. Över 1 000 Alstom-anställda har varit djupt involverade i detta projekt, vilket resulterat i en produktionstakt på nästan ett tågsätt per vecka.
Finansierade av Île-de-France Mobilités och opererade av RATP, erbjuder MP14 en aldrig tidigare skådad komfort, prestanda och energieffektivitet.
Stort engagemang från Alstoms team
För att uppnå detta mål har Alstom implementerat en unik mobiliseringsplan. Vid Valenciennes Petite-Forêt-anläggningen, som ansvarar för monteringen av tågen, har en andra produktionslinje öppnats och arbetsstyrkan ökats, med dedikerade team som arbetar kvällar, helger och helgdagar. Alla andra Alstom-anläggningar involverade i projektet har också arbetat hårt för att leverera tågets komponenter, som boggier, motorer, drivsystem, ombordelektronik och säkerhets-IT. Totalt har mer än 1 000 Alstom-anställda vid sju anläggningar i Frankrike framgångsrikt bidragit till projektet.
Jean-Baptiste Eyméoud, Alstom Frankrikes president, säger: – Jag vill hylla våra teams exceptionella arbete med MP14-projektet, som gör det möjligt för oss att möta mobilitetsbehoven hos miljontals människor i Stor-Paris-regionen. Denna framgång är resultatet av våra medarbetares orubbliga engagemang, som har använt sin expertis och kunskap för att designa och leverera en högkvalitativ produkt i tid.
Senaste generationens tåg för bästa möjliga passagerarupplevelse
Den så kallade "boa-arkitekturen" (öppen intercirculation) gör det möjligt för passagerare att röra sig från ena änden av tåget till den andra, medan de stora ingångsområdena erbjuder tillgänglighet för alla passagerare, med dedikerade utrymmen och "boomerang"-formade säten. Interiörerna är designade kring "alkov"-temat, vilket skapar både en känsla av gemenskap och avskildhet.
MP14 har också LED-belysning som är effektivt fördelad genom hela tåget för att ge en känsla av säkerhet och eliminera skuggiga områden. Stödhandtag ökar komforten, och ventilation som både värmer och kyler ökar välbefinnandet oavsett årstid. Tågen är också utrustade med ett videobaserat övervakningssystem och erbjuder dynamisk passagerarinformation ombord.
En ny standard för hållbar mobilitet
MP14:s elektriska bromssystem återvinner energi och matar tillbaka den i nätet som elektricitet. Detta system, i kombination med LED-belysning och en högpresterande motor, minskar energiförbrukningen med nästan 20 %. MP14 är också 40 % tystare och har en återvinningsbarhet på 95 %. Interiören är modulär, vilket betyder att den kan uppgraderas under hela tågets livslängd. Tågen är utrustade med ett fullt datoriserat säkerhetskontrollsystem som ger modularitet och uppgraderingsmöjligheter, samtidigt som underhållet underlättas.
Nyckeltal för MP14
- 131 tågsätt beställda för linjerna 4, 11 och 14, med över 100 levererade och i drift hittills.
- Mer än 10 miljoner kilometer täckta av MP14-tågen i Stor-Paris-nätverket.
- Tre konfigurationer: 8 vagnar utan förarhytt (linje 14), 6 vagnar utan förarhytt (linje 4) eller 5 vagnar med förarhytt (linje 11).
- Nästan 20 % minskning i energiförbrukning.
- 95 % återvinningsbara.
- 40 % tystare (inuti tåget).
- Upp till 100 % elektrisk bromsning, med den extra fördelen av mekanisk bromsning.
- Designade och tillverkade vid sju av Alstoms 16 anläggningar i Frankrike.
MP14 för linje 14
- 72 tågsätt beställda, finansierade till 1,13 miljarder euro av Île-de-France Mobilités och opererade av RATP.
- Varje tåg har 8 vagnar och ingen förarhytt, är 120 meter långt (15 meter per vagn) och är det längsta tunnelbanetåget i drift i Frankrike.
- 184 fasta säten, 76 fällbara säten och 2 rullstolsplatser.
- 60 USB-uttag.
- 32 dynamiska passagerarinformationsskärmar.
- 16 övervakningskameror.
Alstom™ och Metropolis™ är skyddade varumärken tillhörande Alstom Group.
Källa: Alstom