Söderåsbanan i Skåne är en järnvägssträcka i Sverige, som används både för godstransporter och persontrafik. För att ytterligare förbättra effektiviteten och flödet i tågtrafiken genomgår sträckan nu ett omfattande förbättringsprojekt. Syftet med detta arbete är att öka kapaciteten och minska störningar på banan.
Söderåsbanan öppnade för persontrafik 2021 efter att omfattande arbeten genomförts, inklusive byggnation av nya stationer och mötesspår. Dessa åtgärder har förbättrat kapaciteten och pendlingsmöjligheterna markant. Nu fortsätter arbetet med att optimera tågtrafiken genom att uppgradera signalanläggningen och tågskyddssystemet (ATC). Projektet påbörjas i augusti 2024 och syftar till att möjliggöra att längre, tyngre och snabbare tåg kan passera effektivare. Detta kommer att avlasta andra regionala järnvägsstråk och stödja en mer hållbar trafik genom att färre tåg behövs för att transportera samma mängd gods.
Detta ska göras
- Upprustning av signalanläggningen: För att minska störningskänsligheten och öka tillförlitligheten.
- Uppgradering av tågskyddssystemet (ATC): För att tillåta längre och snabbare tåg att passera effektivare.
Tidsplan
- Projektering: Första halvåret av 2024.
- Byggstart: Augusti 2024.
- Färdigställande: 8 december 2024
Källa: Trafikverket