Trafikverket har planer för att utöka Bergslagsbanan med ett dubbelspår mellan Gävle Västra och Forsbacka i Gävleborg. Denna satsning syftar till att öka kapaciteten och förbättra standarden för både gods- och persontrafik på sträckan.
Det planerade dubbelspåret sträcker sig mellan den framtida stationen Gävle Västra i Tolvfors och den befintliga driftplatsen i Forsbacka. Den nya banan kommer att utformas för att klara hastigheter upp till 250 kilometer i timmen och stödja tåg med en axellast på 25 ton. Vid korsningar mellan väg och järnväg kommer det att byggas broar eller portar för att skapa planskild passage. I Forsbacka planeras även en utbyggnad till fyra spår, vilket ska möjliggöra att persontåg kan passera långsamma godståg.
Planerna för det nya dubbelspåret är beroende av pågående järnvägsplaner för Gävle-Kringlan. Det innebär att beslut om Bergslagsbanans dubbelspår inte kan fattas förrän Gävle-Kringlans planer är slutgiltigt godkända.
Pågående arbeten och utredningar
Fältundersökningar pågår under hela året för att samla information om lämplig placering av den nya järnvägen mellan Gävle Västra och Forsbacka. En särskild fladdermusinventering genomfördes i juni för att bedöma eventuella ekologiska effekter.
Bakgrund och behov
Utredningar av Ostkustbanans sträckning mellan Gävle och Kringlan (Axmartavlan) har visat att en planskild anslutning mellan Gävle godsbangård och Bergslagsbanan är nödvändig. Det finns ett behov av att flytta godsbangården från Näringen, som idag ligger på en vattentäkt. Att ombygga den nuvarande godsbangården för att skapa en planskild anslutning skulle innebära höga kostnader. Därför har det rekommenderats att utreda en omflyttning av Bergslagsbanan istället, för att säkerställa god åtkomst till viktiga knutpunkter, inklusive den nuvarande och den framtida godsbangården.
I den nationella transportplan som presenterades i juni 2022, inkluderades Bergslagsbanan, mellan Gävle Västra och Forsbacka, som en del av en större utbyggnad av Ostkustbanan.
Källa: Trafikverket